Kulturfrågor får utrymme i Almedalen

Kulturfrågor får utrymme i Almedalen

Branschorganisationen Svensk Scenkonst samlar för sjunde året i rad kulturaktörer under ”Kultur i Almedalen” där mångfalden i kulturlivet, yttrandefrihet och nationellt kulturarv står i fokus. Vad krävs för att finansiera kulturen? Vilken roll spelar kulturtidskrifterna för det offentliga samtalet och vad kommer att styra våra kultur- och medievanor under de närmaste åren, är några av de frågor som lyfts fram. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke deltar i årets program som pågår runt om i Visby mellan den 29 juni och 2 juli.

Kultur i Almedalen är en viktig arena för att manifestera konstens och kulturens plats i samhället. Vi tar pulsen på politiker och opinionsbildare och diskuterar angelägna branschfrågor, säger Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst. Att gå samman som politikområde under almedalsveckan är en förutsättning för att synas.

Svensk Scenkonst har under de senaste sex åren starkt bidragit till att kulturen fått fäste under politikerveckan. Kultur i Almedalen samlar i år ett trettiotal aktörer som anordnar seminarier och debatter kring kultur, kulturpolitik, konst och områden där kulturen har betydelse. Genom ökad samordning och tack vare ett genuint, starkt intresse från både bransch och andra samhällsaktörer har Svensk Scenkonst lyckats bredda programmet, vilket bidrar till att stärka de kulturpolitiska samtalen.

Hela programmet ”Kultur i Almedalen 2015” finns på www.kulturialmedalen.se
För uppdateringar och nyheter följs oss på twitter #kultalm15 och Facebook ”Kultur i Almedalen”.

Några exempel:

• Tillgängliga mötesplatser för alla – Tis 30/6 kl. 9.15-10.45. Arrangör: Folkets Hus och Parker.
  • Mormor läser på paddan och tonåringen gerillastickar – hur ser framtidens kultur- och medievanor ut? Tis 30/6 kl. 13.15-14.45. Arrangör: Myndigheten för kulturanalys och Statens medieråd.
  • Vad krävs för att finansiera kulturen? – Ons 1/7 kl. 9.00-10.00. Arrangör: Nationalmuseum, Millesgården och Riksförbundet Sveriges museer.
  • Tidningarna, tidskrifterna och framtidens offentliga samtal – Ons 1/7 kl. 10.30-12.00. Arrangör: Nätverkstan Kultur.
  • Mångfald eller enfald – hur kan kulturen bli en kraft mot utanförskap? Ons 1/7 kl. 15.00-17.00. Arrangör: Västra Götalandsregionen och Västsvenska arenan.
  • Hot, kränkningar, självcensur och anpassning – vilka effekter ser vi inom våra kulturinstitutioner? – Tors 2/7 kl. 16.00-17.00. Arrangör: Statens kullturråd i samarbete med Samverkansrådet.

Årets arrangörer:
ArbetSam, Bygdegårdarnas Riksförbund, Folkbildningsförbundet, Folkets Hus och Parker, Fryshuset, Gotlands museum, Ideell Kulturallians, KLYS, Konstnärsnämnden, Kungliga biblioteket, Länsteatern på Gotland, Millesgården, Myndigheten för kulturanalys, Nationalmuseum, Natur & Kultur, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Nätverkstan Kultur, Region Skåne, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Riksförbundet Sveriges museer, Riksteatern, Riksutställningar, Statens kulturråd, Statens medieråd, Stiftelsen Natur & Kultur, Studieförbundet Vuxenskolan, Svensk Scenkonst, Svenska filminstitutet, Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), Transporthistoriskt Nätverk, Vara Konserthus, Västra Götalandsregionen och Västsvenska arenan.

Anna Cokorilo, projektledare Svensk Scenkonst, tel 070-602 51 15, anna.cokorilo@svenskscenkonst.se

Foto: Johan Lindqvist

Svensk Scenkonst är branschorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen