Kulturministern inviger Kultur i Almedalen 2023

Kulturministern inviger Kultur i Almedalen 2023

Kultur i Almedalen 28-30 juni invigs av kulturminister Parisa Liljestrand. Årets program berör på flera sätt kulturens behov av skydd men också förmåga att skydda och stärka ett samhälle.

Kultur i Almedalen har fyllt programmet med de mest aktuella och brännande kulturpolitiska frågorna i Sverige just nu. Det handlar bland annat om krisberedskap, hat och hot, tillväxt, AI, konstnärlig frihet samt barn och ungas rätt till kultur.

Under tre dagar skapar vi utrymme för diskussioner och samtal om aktuella rapporter, utredningar och trender med betydelse för kulturlivet. Några exempel är den aktuella kultursamverkansutredningen, den gröna omställningen i norr med konst och kultur som bärande kraft och hur politiken ska försvara den konstnärliga friheten.

Bakom plattformen Kultur i Almedalen står Svensk Scenkonst och Sveriges Museer, som genomför dagarna i Visby i samverkan med Gotlands Museum och Länsteatern på Gotland.

– Kultur i Almedalen erbjuder en arena för samtal och debatt om konst, kultur och kulturpolitik. Det är roligt att kunna presentera ett omfattande program som belyser några av sektorns mest aktuella och angelägna frågor. Vi ser fram emot några intensiva och diskussionsfyllda dagar som kan öka förståelsen för vad ett fritt och starkt kulturliv kan betyda för oss som människor och samhället i stort, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.

På scen talar såväl förtroendevalda som företrädare för myndigheter, organisationer, privata aktörer och ideella krafter. Sammanlagt arrangerar över 20 organisationer ett lika stort antal programpunkter med omkring 70 medverkande personer. Bland dessa finns bland andra Gunvor Kronman, VD Hanaholmen – Kulturcentrum för Sverige och Finland, Mika Romanus, direktör Konstnärsnämnden, Toby Dennett, Strategic Development Manager, The Arts Council in Ireland, Jonas Siljhammar, VD Visita, Mats Svegfors, regeringens särskilda utredare, Fredrik Lindgren, VD Kungliga Operan och Susanne Thedéen, överantikvarie Riksantikvarieämbetet.

– I år är beredskapsfrågor och kulturens roll i samhället heta diskussionsämnen på Kultur i Almedalen. Med ett pågående krig i Ukraina och en orolig omvärld är det mer angeläget än på länge att försvara en offensiv kulturpolitik idag som ger oss något att försvara imorgon, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare Sveriges Museer.

Livesändningar och direktrapporter
Alla programpunkter direktsänds via Kultur i Almedalens Youtube-kanal samt på Almedalsveckan Play. Uppdateringar och nyheter om Kultur i Almedalen sker på Twitter via #kultalm23 och #kulturialmedalen samt på Instagram och Facebook. Samtliga programpunkter finns på Kultur i Almedalens webbplats: https://www.kulturialmedalen.se/kultur-i-almedalen/program-2023/

I årets program debatteras bland annat:

• En stark kultur är ryggraden i ett lands försvar och krisberedskap
Museicred – det handlar om förtroende

• Hur ska politiken försvara den konstnärliga friheten?
  • Kulturen, AI och upphovsrätten
  • Kulturpolitiken efter kultursamverkansutredningens betänkande
  • Hur säkerställer vi barn och ungas rätt till scenkonst och kultur i skolan?

En unik arena för samtal om konst, kultur och kulturpolitik
Almedalen är en demokratisk manifestation som vi ska värna om. Almedalen är också en arena för diskussioner och samtal om konst, kultur och kulturpolitik. Genom att samla kulturfrågor under plattformen Kultur i Almedalen skapas en arena för att lyfta fram kulturens betydelse som drivande kraft i samhällsutvecklingen. Genom Kultur i Almedalen får besökare i Almedalen mer kunskap om kulturfrågor och kulturens förutsättningar i Sverige.

Medverkande arrangörer under Kultur i Almedalen 2023
ASSITEJ Sverige, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond/BFUF, Bildkonst Sverige, Fackförbundet Scen & Film, Folkoperan, Föreningen Svenska Tonsättare, Gotlands Museum, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, Högskolan Dalarna, KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd), Konstnärernas Riksorganisation (KRO), Konstnärsnämnden, Kultursamverkansutredningen, Kungl. Musikaliska Akademien, Kungliga Musikhögskolan, Länsmuseernas samarbetsråd, Länsteatern på Gotland, Riksförbundet Sveriges Museer, Svensk Live, Svensk Scenkonst, Svenska Tecknare och Sveriges Radio.