Parterna får pengar för att beräkna nytt pensionsavtal

Övergången från ett statligt till ett kollektivavtalat pensionssystem för scenkonstbranschen kräver ett mycket omfattande beräkningsunderlag. Efter gemensamma påstötningar från parterna har regeringen beslutat att anslå 300 000 kronor för att täcka en del av de kostnaderna.

Anslaget går till Svensk Scenkonst för att bekosta beställning av underlag från Statens pensionsverk och aktuarieberäkningar av PwC på bland annat storleken på framtida pensionspremier. Det underlag som tas fram kommer att göras tillgängligt för de fackliga organisationerna.

– Vi är glada för att vi nu får medel för det praktiska arbete som regeringen ålagt oss, att ta fram underlag för ett nytt system, säger Stefan Forsberg, ordförande för Svensk Scenkonst.

Däremot innebär regeringens beslut inte att de ekonomiska ramarna för det framtida pensions- och omställningssystemet har utökats. Beskedet från april ligger fast, nämligen att kostnaderna på sikt ska minskas med 40 procent, från 300 till 180 miljoner kronor. Hur detta ska gå till bereds i den pågående budgetprocessen.

Svensk Scenkonst har gjort analysen att det krävs något vidare ramar för att parterna ska kunna träffa avtal inom tidsramen 31 december 2014. En förutsättning för enighet med facken är att man i förhandlingarna kan hantera alla de konstnärliga grupper som berörs av systemskiftet. Denna kulturpolitiska fråga, hur mycket det framtida pensions- och omställningssystemet får kosta, kommer att vara fortsatt aktuell under höstens förhandlingar, som dock kommer att påbörjas med utgångspunkt i de ramar som regeringen har lagt.

– Det är oerhört angeläget för branschen att vi äntligen kan få fram ett mer modernt och rättvist pensionssystem. Svensk Scenkonst kommer därför att fortsätta arbeta intensivt på alla plan med denna fråga under hösten, säger Stefan Forsberg.

Stefan Forsberg, ordförande, tel 070-786 02 50

Svensk Scenkonst är branschorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen