Rapportsläpp, livesändningar och kulturpolitiska panelsamtal – nu invigs Kultur i Almedalen 2023

Onsdag den 28 juni kl 9.00 inviger kulturminister Parisa Liljestrand årets Kultur i Almedalen. I samband med dagarna släpps också flera rapporter om bland annat museernas förtroendekapital och ny, nationell statistik från evenemangsnäringen.

Kultur i Almedalen pågår 28-30 juni och innehåller över 20 seminarier med totalt 80 medverkande politiker, bransch- och myndighetsföreträdare. Några av frågorna som diskuteras är kulturens roll i totalförsvaret, evenemangssektorns bidrag till Sveriges ekonomi, syftet med en kulturkanon och tillgången till kulturupplevelser i skolan för barn och unga.

Kultur i Almedalen invigs av kulturminister Parisa Liljestrand som också medverkar i den inledande programpunkten om kulturens roll i samhället.

– Ett fritt kulturliv och ett tillgängligt kulturarv är självklara delar i ett demokratiskt samhälle och ett demokratiskt samtal. När jag tittar på programmet för Kultur i Almedalen slås jag av både vikten och bredden av kulturens frågor. Jag är glad att vi kommer att få mötas och samtala om så många angelägna ämnen, säger kulturminister Parisa Liljestrand.

Bakom Kultur i Almedalen står bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst och branschorganisationen Sveriges Museer, i samverkan med Länsteatern på Gotland och Gotlands Museum.

Livesändningar och direktrapporter

De allra flesta programpunkter direktsänds via Kultur i Almedalens Youtube-kanal samt på Almedalsveckan Play. Uppdateringar och nyheter om Kultur i Almedalen sker på Twitter via #kultalm23 och #kulturialmedalen samt på Instagram och Facebook.

Exempel från programmet:

• En stark kultur är ryggraden i ett lands försvar och krisberedskap
  • Museicred – det handlar om förtroende
  • Livepodd med SR:s Det politiska spelet
  • Hur ska politiken försvara den konstnärliga friheten?
  • AI, kulturskaparnas villkor och upphovsrätten
  • Kulturpolitiken efter kultursamverkansutredningens betänkande
  • Medierna och Natobevakningen

Programmet i sin helhet finns på Kultur i Almedalens webbplats: https://www.kulturialmedalen.se/program2023

Medverkande arrangörer under Kultur i Almedalen 2023

ASSITEJ Sverige, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond/BFUF, Bildkonst Sverige, Fackförbundet Scen & Film, Folkoperan, Föreningen Svenska Tonsättare, Försvarsmusiken, Gotlands Museum, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, Högskolan Dalarna, KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd), Koalition för kulturdebatt/Arena Idé, Konstnärernas Riksorganisation (KRO), Konstnärsnämnden, Kultursamverkansutredningen, Kungl. Musikhögskolan, Kungliga Musikaliska Akademien, Kungliga Operan, Länsmuseernas samarbetsråd, Länsteatern på Gotland, Riksförbundet Sveriges Museer, Sensus, Svensk Live, Svensk Scenkonst, Svenska Journalistförbundet, Svenska Tecknare, Sveriges Radio och UTOM/Unga tankar om musik.