Regeringen presenterar lösningar för flera viktiga scenkonstfrågor

I årets budgetproposition finns flera positiva förslag för scenkonstbranschen. En modernisering av branschens pensionssystem och ökade resurser till Myndigheten för kulturanalys är de två viktigaste.

Svensk Scenkonst välkomnar beskedet att arbetsmarknadens parter nu får möjlighet att förhandla fram en branschanpassad pensionslösning.

– Det är mycket positivt att regeringen så tydligt adresserar att pensionsproblematiken inom scenkonstområdet nu ska få sin lösning. I de beräkningar som just nu pågår på regeringskansliet är det viktigt att man ger parterna största möjliga utrymme att förhandla om. Det gäller inte minst omställningslösningar, där branschens särskilda förutsättningar behöver beaktas. Innan en lösning presenteras måste storleken på eventuella frigjorda medel uppfattas som oviss, säger Ulrika Holmgaard, VD för Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst har under flera år uppmärksammat att den offentliga statistiken inom scenkonstområdet är undermålig. När nu Myndigheten för kulturanalys ges ökade resurser hoppas man att detta är ett område som prioriteras.

Samtidigt som regeringen i år föreslår flera offensiva satsningar inom kulturområdet är en fortsatt negativ trend i uppräkningarna tydlig.

– Vi har tecknat ansvarsfulla löneavtal för de närmaste tre åren, i linje med arbetsmarknaden i övrigt. Budgeten för 2014 ger uttryck för pris- och lönekostnadsökningar men dessa förefaller vara lägre än avtalade löneuppräkningar. En tydlig signal från regeringen är att kommuner och landsting måste öka sin andel av anslagen till scenkonsten för att kunna upprätthålla en hög konstnärlig kvalitet och nå ut till alla grupper i samhället, säger Ulrika Holmgaard.

Samtidigt minskar regeringen i budgeten utrymmet till scenkonstbranschen att ta del av utvecklingsbidragen, som fördelas av Statens kulturråd.

Svensk Scenkonst uttrycker också stark oro över att anslagen till de tre allianserna inom musik, dans och teater inte heller i år får några uppräkningar.

– Detta är mycket oroande. Regeringen pratar om kvalitetsförstärkningar inom scenkonsten. Allianserna är en av de viktigaste pusselbitarna för att upprätthålla hög kvalitet i branschen och samtidigt värna arbetslinjen, avslutar Ulrika Holmgaard.

Ulrika Holmgaard, VD, tel 070 – 108 57 57
Helena Faxgård, kommunikationschef, tel 070 – 946 39 70