Replik till kulturministerns påstående att scenkonstens pensionsreform kostar 100 miljoner kr.

Kulturministern har föga förståelse för scenkonstbranschens kritik att den förväntade reformeringen av det nuvarande, omöjliga systemet skjuts på framtiden. Hon anser det själklart att något som kostar 100 miljoner inte kan genomföras hursomhelst. Så är det naturligtvis. Men det är bara det att det förslag som ligger på bordet inte kostar mer än dagens system. Vad ministern är ute efter är att när det nuvarande systemet börjar avvecklas så upphör naturligtvis successivt våra premiebetalningar till Statens pensionsverk. Istället betalar vi till ett vanligt pensionsbolag på marknaden. För Statens pensionsverk (och därmed statsbudgeten) minskar detta naturligtvis intäkterna. Men ett antal år senare minskar också pensionsutbetalningarna med lika mycket. Kan man inte acceptera detta enkla samband kommer branschen för evigt vara inlåst i ett hopplöst system.

Detta är ingen nyhet utan förutses redan i direktiven till den utredning kulturministern själv varit med om att tillsätta. Som framgår av Mitt i Musiken igår har statsrådet Attefall, på vars bord frågan ligger, detta fullt klart för sig och ser det därmed inte som ett problem. Att lägga scenkonstpensionerna på is av kostnadsskäl är bara ett svepskäl. De verkliga skälen måste vara något annat. Säg vad det är så får vi diskutera det istället!

Sture Carlsson

Förbundsdirektör Svensk Scenkonst