Svensk Scenkonst tecknar huvudavtal med PTK

Svensk Scenkonst tecknar huvudavtal med PTK

Svensk Scenkonst och PTK har idag 27 juni signerat ett eget huvudavtal om trygghet, omställning och anställningsskydd som träder i kraft samtidigt med ändringarna i lagen om anställningsskydd 1 oktober 2022.

- Genom konstruktiva förhandlingar har vi kunnat säkerställa att scenkonsten följer med i det systemskifte som nu sker på svensk arbetsmarknad, men samtidigt behåller branschspecifika regler för konstnärlig personal, säger Maria Grundtman, förhandlingschef för Svensk Scenkonst.

- Det är en stor fördel för oss som parter att ha en egen kollektivavtalsstiftelse med hög kompetens och god ekonomi som i tid kan omhänderta dessa stora förändringar, säger Mikael Brännvall, vd för Svensk Scenkonst.

Huvudavtalet är till stora delar identiskt med det avtal som förra veckan tecknades mellan Svenskt Näringsliv och PTK, vilket även var en förutsättning för de lagändringar som beslutades av riksdagen den 8 juni.

Det innebär att arbetsgivarna får ytterligare möjlighet till undantag från turordningen vid uppsägning på grund av arbetsbrist och tydligare regler kring uppsägning av personliga skäl. I gengäld får arbetstagarna ytterligare ekonomisk ersättning vid studier och även utfyllnad på a-kassa vid tvister om uppsägning, då arbetsgivaren inte längre behöver betala lön i väntan på avgörande i domstol.

Det nya studiestödet och det utökade omställningsstödet kommer att levereras av Svensk Scenkonsts, Arbetsgivaralliansens och PTK:s gemensamma stiftelse Trygghet i samverkan, TRS.

För mer information om Svensk Scenkonsts huvudavtal kontakta förhandlingschef Maria Grundtman på 070-100 83 77.