Svensk Scenkonst träffar mer flexibelt avtal med Dramatikerförbundet

Svensk Scenkonst har träffat ett nytt avtal med Sveriges Dramatikerförbund avseende förvärv och framförande av dramatiska verk och översättningar. Överenskommelsen gäller avtal som träffas från 1 juni 2013 och innebär att ersättningsnivåerna höjs med 2,5 procent detta år och med 2,5 procent från 1 juni 2014. Det gamla avtalet löpte ut 31 december 2012 men är förlängt fram till sista maj.

En viktig förändring som gör avtalet mer flexibelt är att det nu blir möjligt för Svensk Scenkonsts medlemmar att träffa överenskommelse direkt med dramatikern om en lägre ersättning för dramatik i de fall den dramatiska texten utgör en mindre del av en föreställning, under förutsättning att det också rör sig om en dans-, rörelse-, eller performanceföreställning.  Genom att ersättningen kan anpassas utifrån textens omfattning i förhållande till föreställningen i övrigt, ges möjlighet att öka efterfrågan för denna typ av beställningar.

Biträdande förhandlingschef Henrik Stålspets på  tel 070-848 32 82se

Överenskommelsen hittar du här www.svenskscenkonst.se