Sveriges oberoende arbetsgivarorganisationer bildar OAS

Sveriges oberoende arbetsgivarorganisationer bildar OAS

Sju oberoende arbetsgivarorganisationer har ingått ett samarbetsavtal för att bli starkare tillsammans. Detta genom att organisationerna kan verka i gemensamma frågor och därigenom bli en tydligare röst på arbetsmarknaden.

OAS står för Oberoende arbetsgivarorganisationers samverkan, och överenskommelsen ingås mellan de sju organisationerna Arbetsgivaralliansen, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO), Fastigo – fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, Fremia, Sinf, Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) och Svensk Scenkonst.

Syftet med samarbetet är att stärka medlemsnyttan för organisationernas respektive medlemmar. Tillsammans kan verksamheterna bland annat samarbeta i omvärlds- och utvecklingsfrågor, erbjuda högre kvalitet på tjänster, samt attrahera kvalificerade experter till gemensamma projekt. Organisationerna kan vid behov även samverka i påverkansarbetet kring gemensamma arbetsmarknadsfrågor.

–Genom en fördjupad samverkan kan vi oberoende arbetsgivarorganisationer företräda våra respektive medlemmar med en starkare röst och tillsammans stärka varandra som enskilda organisationer, säger organisationernas vd:ar/förbundsdirektörer i ett gemensamt uttalande.

Samtliga parter i denna överenskommelse utgör oberoende organisationer som inte lyder under någon huvudorganisation. Organisationerna är politisk obundna och företräder sina medlemmar i arbetsgivarfrågor. Några är även branschorganisationer och jobbar med intressepolitik inom sina respektive sektorer.