I juryn ingick Anders Melldén, Linda Peréz, Mischa Billing och juryns ordförande Gunilla Hultgren Karell.

Sveriges godaste kranvatten kommer från Höganäs

Av 104 tävlande kommuner blev det Höganäs kommun som avgick med segern och äran av att ha utsetts till den kommun som har Sveriges godaste kranvatten. Juryns omdöme av årets vinnarvatten är: ”Ett vinnarvatten med självklar elegans och utsökt fräschör. Här finns balans, karaktär och en klingande längd. Som Fröding skrev ”i varje droppe är en ädelsten”.

Arrangör av tävlingen är branschorganisationen Svenskt Vatten.

– Vårt svenska kranvatten är på många sätt en unik produkt, med hemleverans till varenda hem och arbetsplats – överallt där vi behöver vatten. Alltid lokalproducerat, alltid färskt. Kranvattnet är vårt viktigaste livsmedel – men också något vi lätt tar för givet. Vi behöver värna denna naturresurs och den infrastruktur som gör det möjligt, säger Pär Dalhielm, Svenskt Vattens vd.

Tävlingens jury bestod under finalen av Gunilla Hultgren Karell, Mischa Billing, Linda Pérez och Anders Melldén. Samtliga vana vinprovare och numera också vattenprovare.

För juryns ordförande Gunilla Hultgren Karell var det här den fjärde tävlingen där hon medverkat i juryn.

– Det har gett mig möjlighet att följa smakutvecklingen under 15 år. Jag kan bara konstatera att kranvattnet över hela landet blir godare för varje år och att kvaliteten blir allt högre.

– Jag är säker på att vi provat Sveriges 20 godaste kranvatten idag, alla perfekta törstsläckare. Finalprovningen var en utmaning, skillnaderna är otroligt subtila även om juryn är samstämmig om vem som är vinnare. Årets vinnarvatten har det där lilla extra som gör att man vill ta många, stora klunkar av det, säger Gunilla Hultgren Karell.

Sveriges godaste kranvatten: Höganäs kommun
Juryns motivering: "Ett vinnarvatten med självklar elegans och utsökt fräschör. Här finns balans, karaktär och en klingande längd. Som Fröding skrev ”i varje droppe är en ädelsten”.

Norrlands godaste kranvatten: Bodens kommun
Juryns motivering: ”Likt en droppande istapp i marshög fjälluft – tydligt, friskt och med karaktär. Ett glasklart vatten. ”

Svealands godaste kranvatten: Flens kommun
Juryns motivering:  ” Ett vatten med en spröd, fin ton och som bjuder in till stora klunkar. En briljant törstsläckare.”

Götalands godaste kranvatten: Ulricehamns kommun
Juryns omdöme: ”Friskt och svalkande klart som ur djupet av en skogskälla. Njutbart från första klunken.”

De 20 finalisterna var Bengtsfors, Berg, Boden, Falun, Flen, Halmstad, Hässleholm, Höganäs, Kalix, Laxå, Mark, Mjölby, Nacka, Ockelbo, Strängnäs, Sundsvall, Ulricehamn, Vindeln, Örnsköldsvik och Östra Göinge.

Visste du att:

• Det finns cirka 1 400 000 000 000 miljarder liter vatten på jorden, men det är bara en liten del som går att använda som dricksvatten. Den största mängden vatten utgörs av saltvatten som vi inte kan dricka. Bara tre procent är sötvatten.
  • De kommunala vattenverken producerar nästan 900 miljarder liter dricksvatten per år, vilket motsvarar ca 1% av det sötvatten som är teoretiskt tillgängligt i Sverige.
  • I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn.
  • 1 liter kranvatten kostar i genomsnitt ca 5 öre.
  • Sveriges allmänna VA-ledningsnät räcker 5 varv runt jorden.
  • Det finns 1700 kommunala vattenverk i Sverige.

* Högupplösta bilder från finalen kan laddas ned från under Mediearkivet.

Svenskt Vatten arbetar för rent dricksvatten och friska sjöar och hav.  Som branschorganisation för landets viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag arbetar vi aktivt med att företräda kommunernas VA-organisationers intressen för att få gehör i nationella och internationella sammanhang och med att bidra till medlemmarnas utveckling. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från cirka 8,5 miljoner anslutna kunder.

Sofia Barré

Kommunikationschef Kampanjer och event 08 - 506 002 27