Pressinbjudan: Från trygg hamn till öppet hav - småföretagens finansiering

Vilka risker tar en person som går från att vara anställd till att bli företagare? Vilka personliga risker tar en småföretagare som vill utveckla sitt företag? Och hur behandlar bankerna de små företagen jämfört med de större? Det är i de små och medelstora företagen som flertalet nya jobb skapas. Men ska denna jobbgenerator leverera krävs det också att finansieringen av småföretagens satsningar fungerar väl. 500 små- och medelstora företag har ingått i en ny Temo-undersökning som Svenskt Näringsliv har beställt. Vilka finansieringsformer använder små- och medelstora företag? Hur stor andel företagare har tecknat personlig borgen eller intecknat personlig egendom? Vilken ränta måste företagen betala? Svaren finns i en rapport som vi presenterar den 1 juni. Datum: Torsdagen den 1 juni 2006 Plats: ”Bakfickan”, Almegahuset, Blasieholmsgatan 4A, Stockholm Tid: Kl. 8.45 kaffe och smörgås serveras Kl 09.00-10.00 presentation av rapporten Rapporten presenteras av Signhild Arnegård Hansen, vice ordförande i Svenskt Näringsliv. Vid pressträffen deltar även Magnus Larsson, VD Expander Wireless Nordic AB samt Leif Löf, Kemibolaget i Bromma AB. Välkomna För mer information kontakta: Jonas Frycklund, 08-553 43 162 Lars Jilmstad, Presschef 08-553 43 050 Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och drygt 54 000 företag med 1,5 miljoner anställda. I vårt gemensamma framtidsprogram "Fördel Sverige" beskriver vi hur Sverige kan få många nya och växande företag som ger jobb och välstånd åt alla. Se www.svensktnaringsliv.se