Stort miljöpris till Tetra Paks inköpschef Ralph Höglund

Inköpschef från Lund belönas med stort miljöpris Tetra Paks inköpschef Ralph Höglund, bosatt utanför Karlshamn, får Världsnaturfondens Carl Mannerfeltpris 2004. Han belönas med 100 000 kronor för sitt arbete att ställa miljökrav i samband med inköp av transport- och reserelaterade tjänster. Som ringar på vattnet har viktig kunskap om miljöhänsyn spridits från företagets kärnverksamhet i Sverige ut över världen. Priset belönar insatser som förenar naturvård och en långsiktigt hållbar ekonomisk och teknisk utveckling under mottot "Conservation and Development". Tanken är att öka förståelsen mellan naturvårdare, tekniker, uppfinnare och företagare. I år är det elfte gången som priset delas ut. Juryn består av ledamöter från Världsnaturfonden (WWF), Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Svenskt Näringsliv. Ralph Höglund har varit verksam inom Tetra Pak i över 25 år och arbetat med frågor kring transport och logistik. Ralph Höglund och hans avdelning, Tetra Laval Group Transport & Travel, arbetar globalt och inte bara för Tetra Pak utan även för de andra två industrigrupperna inom Tetra Laval dvs DeLAval och Sidel. Ralph Höglunds engagemang för miljöfrågor väcktes tidigt och till viss del när familjen bodde i centrala Malmö. Han oroade sig mycket över mängden lastbilar som ständigt passerade utanför fönstret. Familjen har nu flyttat till Karlshamns skärgård där Ralph är uppvuxen. Men även här är miljöproblemen märkbara och det är viktigt att alla drar sitt strå till stacken, vilket är Ralphs motto. -Det är otroligt intressant att se att det går att påverka så mycket. När vi ställer miljökrav och mäter våra leverantörers miljöprestanda visar vi öppet upp både de dåliga och de bra resultaten för alla, vilket gör våra utvärderingar till en enorm utmaning för dem, säger Ralph Höglund. Juryns motivering: "Ralph Höglund har på ett innovativt och starkt engagerande sätt ställt miljökrav och satt tryck på stora och små leverantörer till Tetra Pak inom transportområdet. Som ringar på vattnet har viktig kunskap om miljöhänsyn spridits från företagets kärnverksamhet i Sverige ut över världen. Ralph Höglund har genom sitt drivande och outtröttliga engegemang skapat ett innovativt miljöarbete i hela leverantörskedjan för inköp av transport- och resetjänster. Utifrån sitt starka miljöintresse har han lyckats visa att långsiktighet och helhetssyn i miljöarbetet ger konkreta resultat. Ralph Höglund har gjort sig väl förtjänt av den uppskattning han i vida kretsar vunnit under mottot "Conservation and Development". Vid prisutdelningen den 19 november hos Svensk Näringsliv fick pristagaren motta prispengarna och diplom signerat av kung Carl XVI Gustaf. Tidigare pristagare: 1994 Valfrid Paulsson, Naturvårdsverkets grundare och förre generaldirektör, 1995 Gunnar Grankvist, miljöchef på Perstorp AB, 1996 Gunnar Westerlund, Volvo AB. 1997 Marie Berglund,miljörevisor MoDo, 1998 Peringe Grennfelt,professor Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning, 1999 makarna AnnMari och Bengt-Owe Jansson, Institutionen för systemekologi, Stockholms universitet, 2000 Lars Rydén,professor Baltic University vid Uppsala universitet, 2001 Ann-Christin Bylund ,professor och rektor för lantbruksuniversitetet, 2002 Per Grunewald, tidigare miljöchef Electrolux samt 2003 Bo Hansson, kustfiskare i Smögen. Bilder på pristagaren finns på www.svensktnaringsliv.se För frågor, kontakta: Ralph Höglund, pristagare, telefon 046- 36 13 37, mobil 0709-36 13 37 Andrea Prander, pressekreterare Svenskt Näringsliv, 08-553 43018 , 0708 80 69 01 Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77 Birgitta Björkskär, pressansvarig IVA, 08-791 30 41, 070-747