Svenskt Näringsliv presenterar program för 500 000 nya jobb

Mer än 1 000 företagare, forskare, samhällsexperter, unga människor och arbetslösa har bidragit i det arbete som Svenskt Näringslivs Kris- och framtidskommission utfört under det gångna året. På torsdag i nästa vecka presenteras slutrapporten. Kris- och framtidskommissionens har samlat vittnesmål om företagens villkor, för att kunna peka på reformer som är nödvändiga för att möjliggöra fler jobb i växande företag. Under vintern har det arbetet kompletterats med ett antal expertrapporter och med TV-sända rundabordssamtal med brett deltagande. Under senare år har Sveriges ekonomiska utveckling ofta målats i ljusa färger. Att bara ge den beskrivningen är respektlös mot de över en miljon svenskar i arbetsför ålder som är utan jobb. Spegelbilden är att många företagare som skulle kunna anställa inte heller känner igen sig när man målar Sveriges utveckling i bara pastell. För många i dessa två grupper, de som vill ha ett jobb och de som skulle kunna ge jobb, är det fortsatt kärvt trots konjunkturuppgång. Kommissionen, som leds av Svenskt Näringslivs VD, Urban Bäckström, pekar i sin slutrapport på vägar att få fem hundratusen fler i arbete. Urban Bäckström och andra medverkande finns på plats för att presentera och kommentera rapporten. Dag: Torsdagen den 11 maj Tid: 09:00 – 11:00 Plats: Fryshuset Lokal: Fryshusets matsal Adress: Mårtendalsgatan 2-8, Hammarby Sjöstad, Stockholm. För mer information kontakta: Kirsten Åkerman, 070-281 64 47 Agnes Palinski, pressekreterare, 070-688 30 92 Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och drygt 54 000 företag med 1,5 miljoner anställda. I vårt gemensamma framtidsprogram "Fördel Sverige" beskriver vi hur Sverige kan få många nya och växande företag som ger jobb och välstånd åt alla. Se www.svensktnaringsliv.se