Många av spelutredningens förslag bra, men måste genomföras snabbare

Idag presenterades regeringens utredning om en framtida spelreglering. Utredaren Jan Nyrén har haft i uppdrag att föreslå en långsiktigt hållbar svensk spelreglering utifrån en stramare lagstiftning med utgångspunkt i sociala skyddshänsyn, EG-rätt och teknisk utveckling. ATG föreslås få fortsatt ensamrätt på spel på hästar i Sverige.

- Utredningen innehåller flera bra förslag, men det är en lång väg kvar att gå innan de är genomförda. För oss är det positivt att utredningen tar tag i de utländska aktörerna och vill skapa en svensk spelmarknad som fungerar med ordning och reda. Trav- och galoppsporten har haft tio år av vilda västern på spelmarknaden och det har kostat oss uppåt en miljard som gått till utländska spelbolag istället för till våra aktiva och våra banor. Det vi främst saknar är förslag om spelskattens storlek, som är avgörande för våra framtida utvecklingsmöjligheter, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg.

- Vi är kritiska till att utredaren har som mål att införa den nya regleringen först 1 januari 2011. Det är två år och en mycket lång tid i en spelmarknad som inte fungerar. Spelutredaren har arbetat i 1,5 år, levererat över 600 sidor, och vi förväntar oss att regeringen driver den här processen betydligt snabbare, fortsätter Ulf Hörnberg.

- Det är intressant att den svenska spelutredningen närmat sig den europiska synen på hästspel, som innebär en mer aktiv politik mot de privata spelaktörerna. Det återstår att se om de svenska politikerna vågar stå för denna syn, säger Björn Eklund, som är generalsekretare för Svensk Galopp.

Sedan 1923 har det funnits en självklar symbios mellan trav- och galoppsport och totalisatorspel. Den nära kopplingen vill inte utredaren ändra på. ATG skall fortsatt ha ensamrätt på spel på hästar.

- ATG ägs av trav- och galoppsporten och allt överskott från spelet går tillbaka till sporten. Här finns en naturlig koppling med ett viktigt näringsperspektiv som utredaren förstått. För ATGs del är utredningens förslag om en enhetlig beskattning som skapar konkurrensneutralitet positiv. Däremot är det svårare att uttala sig om vad som kommer att hända på sportsspelsmarknaden som skall öppnas och reglerna kring den. Det är där ATGs spelprodukter finns och där får vi en helt ny situation, säger ATGs vd Remy Nilson.

För mer information:

Ulf Hörnberg, generalsekreterare STC, tel. 070 - 527 22 39