Öppet brev till staten: Infria era vallöften till travet!

I avtalsdiskussionerna med staten har STC drivit precis den politik som nuvarande regeringspartier gick till val på: En rejäl skattesänkning och att skapa konkurrensneutralitet för ATG på den globala spelmarknaden. I årets avtalsdiskussioner har hittills inga av dessa vallöften infriats. Tvärtom vill staten ytterligare försämra för travet med nya avgifter. På torsdag möter vår förhandlingsdelegation staten igen.

STC uppvaktade samtliga riksdagspartier inför riksdagsvalet 2006. Utgångspunkten var travsportens kraftigt försämrade ekonomiska situation och vi begärde besked om hur partierna ser på travsporten i synnerhet och hästnäringen i allmänhet. Det var viktigt för alla människor i vår sport att få klarhet i vad de olika politiska partiernas program innehöll innan man gick till valurnan.

Huvudfrågan vi ställde till politikerna var: Tänker ni sänka totoskatten och i så fall när? Här är de besked vi fick:

Birgitta Sellén (c): Vi vill sänka totoskatten. Den slår hårt mot hästsporten och det märks extra tydligt nu när konkurrensen från Internet ökar. Före 1995 var totoskatten 10% och vi vill återföra den till den nivån igen.

Marita Aronsson (fp): Folkpartiet har för närvarande inte bestämt någon exakt nivå för totalisatorskatten, men den bör ligga vid ca 10%

Kent Olsson (m): Ja, den bör sänkas till 10%.

Samma fråga ställdes på den stora "Hästriksdagen" i Stockholm inför valet som refererades i tidningen Ridsport (nr 13 2006).

Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c): Självklart måste det svenska spelet harmonisera med övriga Europa och ge samma förutsättningar för svenskt spel som vad utländska spelbolag har.

Anita Brodén (fp): Det är nödvändigt att samordna mot den övriga omvärlden för de svenska spelbolagen. Nu är vi medlemmar i EU och då måste vi ha likvärdiga förhållanden. Spelet flyter ju över gränserna.

Cecilia Widegren (m): Kommer vi till makten sänks skatten så snabbt som möjligt. Vi ska också se över licensavgifter från de utländska aktörerna på spelmarknaden. Men klart är att den svenska totoskatten måste ner.

Sven Gunnar Persson (kd): Spelskatten skall rimligen sänkas till omvärldens nivå. Vi ska ha en ansvarsfull spelmarknad i Sverige.

Den borgerliga alliansen som sedan vann valet och bildade regering gav före valet oss ett entydigt besked: totoskatten skall sänkas till 10% eller till omvärldens nivå!

I vårt första avtal med den nya regeringen som går ut vid årsskiftet genomfördes ett första litet steg i skattesänkningen. Den gav trav- och galoppsystemet cirka 35 miljoner kronor av en totoskatt som ger staten 1,3 miljarder. Det behov som sporten framförde var 330 miljoner. Ökningen på 35 miljoner är helt otillräcklig. Bidraget till Hästnäringens Nationella Stiftelse ökade samtidigt från 38 till 43 miljoner.

Staten har full inblick om den kraftiga negativa utveckling travet har. De anser också att Internetbolagen som agerar på den svenska marknaden är olagliga, men gör ingenting för att stävja olagligheterna.

Vi förväntar oss nu att ni står upp för era löften!

Svenska Travsportens Centralförbund (STC)

Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT)

B-tränarnas Riksförbund, (BTR)

Riksförbundet för Sveriges Travhästägare (RST)