Statens syn på trav och galopp leder till kris

Staten vill inte förbättra villkoren för trav- och galoppsportens 10000-tals intressenter i det avtal som skall börja gälla under 2009. Trots kraftigt minskande hästantal och allt färre aktiva under 2000-talet till följd av statens tidigare hantering av sporten, driver staten i de pågående förhandlingarna istället linjen att öka avgifterna och föreslår att travbanor läggs ned!

- Konsekvenserna av statens syn på trav- och galoppsporten innebär fortsatt nedgång, färre hästar, neddragningar av tävlingar och att jobb försvinner. Vi måste få rimliga villkor och sätta in åtgärder nu för att undvika en allvarlig kris som annars blir oundviklig om några år, säger STC:s ordförande Patrik Sandin som leder förhandlingsdelegationen.

Sveriges totalisatorskatt är ungefär tre gånger högre än nivån i övriga Norden. Totalisatorskatten är baserad på att sportens spelbolag ATG i avtalet med staten ges ensamrätt på spel på hästar i Sverige. Det har inte staten kunnat uppfylla. Utländska internetspelbolag, som staten säger är olagliga, betalar varken skatt i Sverige eller något för att finansiera hästsporten. Följden har blivit att ATGs konkurrenskraft allvarligt urholkats och sportens aktiva dräneras på pengar.

- Utvecklingen strider med de överenskommelser som finns: staten skall genom ATG ta ansvar för att säkerställa en långsiktig positiv utveckling för trav- och galoppsporten i Sverige. Folk orkar inte hålla på hur länge som helst och de tvingas sluta hur mycket de än älskar sina hästar och sin sport. Vi har på några år tappat 22 % av våra amatörtränare runt om i landet och hästbasen för tävling har gått ned med 17 %. Samtidigt har statens andel av spelet ökat med 18 %. Det här är inte rimligt, säger Patrik Sandin.

Ungefär samma negativa utveckling redovisas av svensk galopp.

- Antalet födda föl har minskat med 26 procent inom galoppen och hästar i träning visar också en tydlig negativ utveckling. Jag har svårt att se logiken varför staten i detta svåra läge vill ge oss ytterligare sämre förutsättningar när vår del av hästnäringen tvärtom behöver stimulans, säger Svensk Galopps ordförande Benny Carlsson.

I avtalsdiskussionerna har trav- och galoppsporten begärt att ATG skall få samma konkurrensmöjligheter som de utländska spelbolagen. Staten har dock avvisat tanken att skapa konkurrensneutralitet. Det innebär att trav- och galoppsporten fortsätter att leva i den märkliga situation där ATG verkar under svensk restriktiv och skattetung spellagstiftning och konkurrerar på den svenska marknaden med en rad bolag som har avsevärt bättre förutsättningar.

- Det fanns positiva förväntningar från många inom hästsporten inför årets avtalsdiskussioner. Dessvärre tvingas vi konstatera att staten och sporten idag står väldigt långt ifrån varandra. Statens hållning är att inte ens diskutera skattefrågan med oss. Tvärtom vill de öka våra avgifter och föreslår att vi kan minska våra kostnader genom att lägga ned travbanor. Så är situationen och med den informationen kommer trav- och galoppsporten nu diskutera hur vi skall hantera samtalen med staten fortsättningsvis.

Kontakt med trav- och galoppsportens förhandlingsdelegation:

Patrik Sandin, STC:s ordförande tel. 070 - 261 42 27

Benny Carlsson, SG:s ordförande tel. 070 - 540 51 00