Svenskt Tenn öppnar pop-up store i Wien

Den österrikiska formgivaren Josef Frank ritade sammanlagt 2000 möbelskisser och 200 textilmönster under sina många år på Svenskt Tenn. Nu visas hans formgivning samt delar av Svenskt Tenns övriga sortiment i en tillfällig butik i hans hemstad Wien. Senare i höst inviger även Wiens design- och konsthantverksmuseum, MAK, en utställning om Josef Frank.

– Det här visar hur aktuell Josef Franks formgivning fortfarande är. Tidlösheten i hans möbler och textilier gör att de passar väl in i vår samtid och genom Svenskt Tenn finns Josef Franks formgivning fortfarande i produktion. Därför var det naturligt för oss att vilja vara på plats i samband med MAKs utställning, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Josef Frank föddes i Baden nära Wien 1885, och var som ung en av den tidiga Wiener-modernismens förgrundsfigurer. Josef Frank tilltalades av ett fritt och konstnärligt stilideal och utvecklade en egen typ av modernism där värden som bekvämlighet, hemtrevnad och färgrikedom stod i centrum. Han kom till Sverige tillsammans med sin svenska fru Anna 1933 när hotet från den gryende nazismen i Europa blev alltför påtagligt, efter en inbjudan från Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Det samarbete de sedan inledde kom att vara ända fram till Josef Franks bortgång 1967.

– Den inredningsstil som Josef Frank och Estrid Ericson utvecklade tillsammans lever vidare och är lika aktuell än i dag. Det finns ett stort intresse för Josef Franks formgivning, inte minst i Österrike, och vi ser fram emot att få visa upp hans verk i Wien, säger Thommy Bindefeld.

Den tillfälliga butiken är öppen från den 25 november till den 13 februari 2016 på Volksbank Operngasse 8 i Wien.

Svenskt Tenn är ett inredningsföretag med butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse, som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design. Se vidare www.svenskttenn.se.