Jörgen Bitzekis blir ny vd för Svenssons i Lammhult

Efter att det 120 år gamla kvalitets- och designmöbelföretaget Svenssons i Lammhult genomgått en stor förändringsresa och bolaget stöpts om i grunden väljer vd Christian Resell att gå vidare till nästa utmaning. Efterträdare blir vice-vd Jörgen Bitzekis som tillträder sin roll den 1 februari.

-Vi vill tacka Christian för en spännande tid i Svenssons 120-åriga utveckling. Han lämnar över ett bolag som är förnyat och moderniserat på en marknad som är i stark förändring i en omvärld som digitaliseras i en snabb takt. Vi i styrelsen önskar Christian en stor portion lycka till och ser fram mot att följa utvecklingen av hans karriär, uttalar sig Johan Ahldin, styrelseordförande för Svenssons i Lammhult.

Svenssons i Lammhult befinner sig i en stark utvecklingsfas och företaget intar 2018 sitt 120:e år i branschen med ett tydligt sikte på fortsatt expansion. I slutet av februari inviger Svenssons i Lammhult sin sjätte butik i gallerian MOOD i Stockholm där även inredningstjänsten Studio Svenssons kommer få en tydlig plats.

-Vi har lagt ned stora summor på att modernisera en verksamhet vars omsättning var sjunkande och lönsamhet obefintlig. Trots stora investeringar som tagits löpande har vi sett till perioden visat positiv EBIT, högre än perioden före, vi har även haft en högre tillväxt än marknaden, beskriver den nuvarande vd:n Christan Resell.

Den 1 februari går Jörgen Bitzekis in som ny vd. Jörgen Bitzekis har tidigare varit retailkonsult på Centigo, haft rollen som försäljnings- och e-handelschef på Svenssons i Lammhult i 2,5 år och senast haft rollen som vice-vd i 6 månader.

-Det är otroligt roligt att få lämna över till Jörgen som har betytt oerhört mycket för Svenssons resa de senaste åren. Hans lugn, kompetens och jordnära ledarskap är en stor anledning till att vi lyckats och han är väldigt omtyckt av organisationen. Jag är övertygad om att han har rätt profil för att lyfta Svenssons i Lammhult till nästa nivå, fortsätter Christian Resell.

Svenssons i Lammhult fortsatte 2017 öka omsättningen och redovisade en positiv EBIT, trots stora omstruktureringskostnader för sortiment, butikskoncept samt en flytt av den största butiken i Sickla.

-De senaste tre åren har vi moderniserat och förändrat hela bolaget och det är en otrolig resa vi har gjort under Christians ledning. Framåt blir fokus att kapitalisera på de investeringar som gjorts och effektivisera ännu mer internt. Det har varit ett stort nöje att få arbeta tillsammans med Christian som har betytt så mycket för Svenssons i Lammhult och jag ser fram emot att ta över stafettpinnen och fortsätta resan, avslutar den blivande vd:n Jörgen Bitzekis.

Christian Resell kommer vid behov framåt att stödja organisationen på konsultbasis.

• svenssons
  • formgivning
  • designklassiker
  • christian resell
  • jörgen bitzekis
  • inredning

Svensson i Lammhult är Nordens ledande återförsäljare av design och kvalitetsmöbler och inredning i premiumsegmentet. I sortimentet finns över 300 kända nationella som internationella designvarumärken noggrant utvalda med kvalitét och tidlös estetik i fokus. Svenssons i Lammhult är en given mötesplats för alla som brinner för ett vackrare hem med stil och kvalitét som håller över generationer.2018 firar Svenssons i Lammhult 120 år som företag. Butikerna finns att hitta i Stockholm, Göteborg, Malmö och i Lammhult samt online www.svenssons.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Jörgen Bitzekis
Vd, Svenssons i Lammhult