Paul Svensson, Sverigedemokraternas gruppledare i Servicenämnden Region Skåne.

Nyhet -

Definition på vad som är närproducerat behövs för att gynna svensk och skånsk livsmedelsproduktion

De 13 november publicerades en artikel i Kristianstadsbladet gällande Regionstyrelsens beslut om definition på närproducerade livsmedel.  Paul Svensson, Sverigedemokraternas gruppledare i Servicenämnden, lämnar följande kommentar med anledning av vad som framfördes i artikeln:

- Vi röstade för att definitionen av närodlat skall innefatta Skåne, Halland, Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Västra Götaland ,Östergötland och hela Danmark. Anledningen till att vi röstade för att ta med hela Danmark är följande:

I miljöprogrammet som gäller till år 2020 står det att regionen i första hand ska inhandla närproducerat, i andra hand närproducerat ekologiskt och i tredje hand ekologiskt från andra geografiska områden. Det innebär att om man avstår från att innefatta Danmark i området som definieras som närproducerat så minskar chansen att handla närproducerat och då går automatiskt ekologiskt in vilket vi vill undvika. Ekologiska livsmedel är väldigt mycket dyrare, och kräver dessutom större odlingsyta än konventionellt odlade livsmedel vilket riskerar att leda till skövling av skog och därmed högre halt koldioxid i atmosfären.

Vi vill givetvis se att Region Skåne gynnar svensk och skånsk livsmedelsproduktion. Det är därför viktigt att i sammanhanget framhålla att i förfrågningsunderlag inför upphandling kan man ställa långtgående krav på leverantörerna, vilket innebär att  upphandling från Danmark bara kommer att bli aktuellt i de fall som kraven uppfylls, trots att landet innefattas i definitionen av närodlat. Vi pratar helt enkelt om en process som går i två steg, där det första steget är att definiera vad som är närproducerat och det andra steget är att ställa hårda krav i upphandlingen, t ex avseende inställelsetid, krav på att svenska djurskyddsregler följs, att kött inte ska vara vakuumförpackat m m.

Avslutningsvis måste det nämnas att beslutet gällande definition av vad som avses med närodlat har sitt ursprung i ett initiativärende från oss i Sverigedemokraterna.