Glädjande att psykiatriambulansen får större upptagningsområde

Glädjande att psykiatriambulansen får större upptagningsområde

Redan 2015 när Sverigedemokraterna föreslog att Region Skåne skulle inrätta psykiatriambulanser var vår vision att alla skåningar skulle få möjligheten att direkt möta rätt kompetens. 2016 bifölls förslaget om psykiatriambulanser, och tre år senare rullade äntligen den första bilen ut i Malmö-området.

Sverigedemokraterna har vidhållit att verksamheten ska utökas till hela Skåne, och vi ser det nu som väldigt glädjande att en första utökning sker med start den 1 november.

Marlen Ottesen, regionråd och motionär kring psykiatriambulansen, kommenterar:

- Att bedöma psykiatriska akutfall är svårt, och med psykiatriambulansen får den enskilda patienten får en kvalificerad bedömning redan vid första kontakt. Det leder också till en avlastning av andra ambulansresurser som kan ta sig an akuta somatiska fall, samt en avlastning på polisens verksamhet. Med denna utökning får nu fler skåningar ta del av denna fantastiska verksamhet, vilket är mycket positivt för hela samhället.