Äntligen får politiskt aktiva Sverigedemokrater vara med i Facket!

Äntligen får politiskt aktiva Sverigedemokrater vara med i Facket!

Nu är det slut på Socialdemokraternas antidemokratiska och diskriminerande behandling av aktiva sverigedemokrater som vill vara med i en fackförening. Transportarbetareförbundet har behandlat politiskt aktiva sverigedemokrater som någon sorts lägre moraliskt stående varelser som inte platsar som medlemmar i ”deras” fackförening. En behandling inte helt olik den nazisterna i Tyskland utsatte judarna för, som också avhumaniserades i regimens tidiga skede.

Därför är det ett stort steg åt rätt håll när Stockholms tingsrätt i en historisk dom idag slagit fast att Transportarbetareförbundet gjort fel när Mats Fredlund uteslöts, efter att ha blivit invald i kommunfullmäktige i Kiruna för Sverigedemokraterna. Att ett parti som Socialdemokraterna som säger sig kämpa för ”allas lika rättigheter” har låtit sina fackföreningar diskriminera politiskt oliktänkande ända in på 2020-talet är obegripligt; men idag konstaterat ”oacceptabelt” i domstol för att använda samma statsministers favoritvokabulär.

Niclas Nilsson Regionråd och gruppledare kommenterar:

-Äntligen vill jag säga. Att utesluta människor från facket för att de är aktiva sverigedemokrater har fått pågå alldeles för länge. Nu är det dags för nästa steg som innebär att det måste bli tillåtet att inneha fackliga uppdrag som politisk aktiv sverigedemokrat. Att bara socialdemokrater ska få ha fackliga uppdrag och representera arbetarnas intressen är fullständigt horribelt. Socialdemokrater är inte någon sorts övermänniskor med ensamrätt på att företräda arbetarnas intressen.