Förbättra det förebyggande arbetet för att förhindra könsstympning

Förbättra det förebyggande arbetet för att förhindra könsstympning

År 1982 infördes i Sverige en lag (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor. Sverige var då det första landet i västvärlden att förbjuda kvinnlig könsstympning. 2015 gjorde Socialstyrelsen en kartläggning och uppskattade att närmare 40 000 flickor och kvinnor befinner sig i Sverige och har tvingats genomgå ingrepp i sina underliv.

Marlen Ottesen, regionråd, kommenterar:
- Det här är tyvärr gamla siffror, och man får inte glömma att det enbart är uppskattningar då det inte förs någon direkt nationell statistik över antalet könsstympade. Det är dessutom sannolikt att siffrorna ökat med den migrationspolitik som bedrivits i flera år.

Mycket kvarstår i arbetet för att skydda, begränsa samt ge vård åt de flickor och kvinnor som riskerar att bli eller har blivit utsatta, så idag har Sverigedemokraterna lämnat in en motion om att ta fram ett informationsmaterial i likhet med det könsstympningpass som är framtaget i Östergötland. Könsstympningspasset kan användas som ett informationsdokument och som ett stöd i att stå emot eventuella påtryckningar från släkt och övrigt nätverk som förespråkar sedvänjan.

Könsstympningspasset innehåller information om svensk lagstiftning gällande brottet, typer av könsstympning, samt konsekvenser av könsstympning.

Marlen Ottesen, regionråd