Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg bör upphandla ambulansflygtjänsten

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg bör upphandla ambulansflygtjänsten

2016 bildades Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA), och Region Skåne anslöt sig till förbundet. Enligt förbundsordningen ska kommunalförbundet bland annat upphandla och samordna flygambulanstjänst. Någonstans på vägen skedde dock valet att starta ett eget flygbolag, istället för att upphandla ett ramavtal för ambulansflygplanstjänster.

Kommunalförbundet har således utvecklats mot förbundsordningens inriktning – och syns söka monopolställning. Man avsåg att ansvara för alla tillstånd och den organisation detta kräver – utan att besitta någon erfarenhet – stick i stäv med utredningen "Vård på vingar" som SKL presenterade 2012. Kommunalförbundet var övertygade om att detta skulle spara regionerna pengar. Dyra flygplan har köpts in, som vi inte vet när de kommer kunna lyfta. KSA har beslutat om att hyra in piloter via bemanningsföretag, något som äventyrar patientsäkerheten.

Sverigedemokraterna i Region Skåne vill se en fungerande patienttransportorganisation, såväl på land som i luften, och har därav lämnat in ett initiativärende till regionstyrelsen där vi vill att man uppmanar KSA att upphandla tjänsten ambulansflyg för en kortare övergångsperiod samt att KSA uppmanas att genomföra en upphandling av ambulansflygtjänsten i sin helhet.

Marlen Ottesen, regionråd

marlen.ottesen@skane.se