Munira Al-Saadi bör förbjudas att arbeta med Skånska patienter

Munira Al-Saadi bör förbjudas att arbeta med Skånska patienter

Sverigedemokraterna i Region Skåne reagerar stark på Sydsvenskans avslöjande den 2 januari att läkaren Munira Al-Saadi på Sundets läkargrupp tagit beslut om SIP (samordnad individuell plan) i ett 60-tal fall i Bjärred och Kävlinge utan att prata med patienten och eller med anhöriga och därefter fakturerat Region Skåne för detta.

Munira Al-Saadi ska ha skrivit in i journalerna att de äldre inte skulle få hjärt- och lungräddning eller intensivvård. De skulle inte heller få sjukhusvård om de smittades med Covid. Efter avslöjandet har Munira tagit kontakt med flera patienter och anhöriga som hon tidigare inte kontaktat. I flera fall ska hon därefter ha ändrat besluten om vårdbegränsningar skriver Sydsvenskan.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd för SD Region Skåne, kommenterar:

Vi förutsätter att Region Skåne utreder detta grundligt och att Munira Al-Saadi förbjuds att arbeta med patienter i regionen under utredningen. Det är oacceptabelt att ta beslut om SIP:ar (samordnad individuell plan) och porta patienter från sjukvård utan att ha haft möte med patienten eller anhöriga. Att sedan fakturera Region Skåne för möten som inte hållits är en skandal. Frågan är om någon patient avlidit som en följd av beslut om vårdbegränsningar i sin SIP? Vi har full förståelse för att man på Attendos äldreboende ”Lyckliga gatan”  anser att detta är en skandal och har brutit samarbetet med Sundets läkargrupp. Vi anser att en polisanmälan borde göras direkt eftersom det som inträffat är så pass allvarligt.