Johan Wifralius (SD), gruppledare kollektivtrafiknämnden Region Skåne

SD är kritiska mot beslut om direktupphandlingar gällande serviceresor nya fordon och fordon för Covidtransporter.

Sverigedemokraterna i Region Skåne ser stora juridiska risker med det beslut som kollektivtrafiknämnden idag fattade om direktupphandlingar gällande serviceresor nya fordon och fordon för Covid-transporter.

Ett problem är att beloppet i båda fallen vida överskrider tillåtet belopp för direktupphandling. Ett annat problem är att skälet för direktupphandling ej är tillräckligt. Sådant giltigt skäl kan vara akut händelse, men pandemin har varat i över ett år och beslutet skulle därför sannolikt inte bedömas som akut vid en juridisk prövning, utan som en förutsägbar händelse.

Johan Wifralius, gruppledare i nämnden, kommenterar:

- Styret har försatt Skånetrafiken i ett dilemma eftersom det samtidigt är bråttom att agera för att resenärer inte ska komma i kläm.

- Vi vill från Sverigedemokraternas sida inte bära ansvar för den olyckliga situation som styret orsakat, och har därför valt att inte delta i beslutet.

Johan Wifralius, regionråd & gruppledare kollektivtrafiknämnden

johan.wifralius@skane.se