SD går in i formellt samarbete med Treklövern

Sverigedemokraterna gjorde ett bra val i Skåne på regional nivå, där vi ökade i över 20 kommuner och där valkampanjens effekt gav goda resultat även på riksdagsvalet där vi gick framåt i alla utom en valkrets. Regionvalet omnämns ibland som det bortglömda valet, men trots det rönte vi framgångar.

Under pressträffen idag kl.09.00 meddelade M, KD, L (Treklövern) och SD att ett samarbete för att styra Region Skåne har formaliserats. Under presskonferensen kommenterade Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd för Sverigedemokraterna, vad samarbetet innebär i praktiken och vad samtalen och förhandlingarna i övrigt resulterat i.

Det har i ett antal veckor pågått förhandlingar mellan SD, M, KD och L i regionen. Detta för att säkra ett stabilt och långsiktigt styre för regionens bästa. M, KD och L bildar ett minoritetsstyre som varje år budgetförhandlar med SD. Sverigedemokraterna erhåller 10 vice ordförande poster för bättre insyn i det politiska arbetet men vi kommer förutom budgetsamarbetet fortsatt vara i opposition. Genom detta samarbete håller vi alla de partier som inte över huvud taget vill samarbeta med oss (S, MP, V och C) utanför makten. Samarbetet med M, KD och L speglar också det nya politiska samarbetet på riksnivå som nu formeras.

Att därför nu ha långsiktig möjlighet att påverka politiken på djupet ser vi såklart framemot. Det är en enorm framgång för oss och för våra väljare i Skåne.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd, kommenterar:

- Ett första steg är alltid ett första steg. Det är dessutom ett stort första steg jämfört med hur tidigare mandatperioder har sett ut. Nu är vi i ett formaliserat samarbete och vår politik kommer få stort genomslag för skåningarna. Det är något man önskat även efter andra val men det politiska klimatet har då satt stopp för detta.

- I valrörelsen lovade vi våra väljare ett antal saker. Trygghet både i vården, kollektivtrafiken och i det offentliga rummet är en sådan, en mer tillgänglig och patientsäker vård är en annan. Likaså förbättrade villkor för regionens personal. Vi ser nu att det är möjligt för oss att på riktigt få genomslag för många av dessa vallöften.

- Utöver det formella budgetsamarbetet kommer vi även att agera som ett oppositionsparti, utanför de givna ramarna för samarbetet. Det betyder att vi i vissa delar, som inte omfattas av vad vi enas om i budgetsamarbetet, kommer att driva vår politik lika hårt som under förra mandatperioden. Vi är nu en maktfaktor i skånsk politik på riktigt och vi ser verkligen framemot att mer SD-politik nu kommer få genomslag i hela regionen.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd