SD vill satsa på kulturarvet istället för på Ibn Rushd och arabisk filmfestival

SD vill satsa på kulturarvet istället för på Ibn Rushd och arabisk filmfestival

Under gårdagens sammanträde med Kulturnämnden i Region Skåne yrkade Sverigedemokraterna på en omfördelning av bidrag för att stärka kulturarvssektorn. Genom indragna bidrag till MAFF och Ibn Rushd, samt en minskning av bidragen till övriga studieförbund och mindre sökbara medel, kunde totalt 5 416 000 kr omfördelas till Historiska museet i Lund, Regionmuseet Skåne, Kulturen i Lund, Skånes Arkivförbund, Skånes Hembygdsförbund och Skånes Hemslöjdsförbund. Därtill blev det möjligt att inrätta en Kulturarvspott på 2 000 000 kr, i syfte att öronmärka sökbara medel till just kulturarvssektorn. Därutöver yrkade Sverigedemokraterna på fler och tydligare mål, samt skärpta villkor för stöd. Dock avslogs yrkandena.

Therese Borg, Sverigedemokraternas gruppledare i Kulturnämnden, kommenterar:

- Vi prioriterar att det svenska och skånska kulturarvet vårdas och synliggörs. Dels för kulturarvets egenvärde men också för att det bidrar till att bygga broar mellan olika generationer och mellan människor med olika bakgrund.

- Det borde vara självklart även för övriga partier att prioritera kulturarvet framför stöd till Ibn Rushd och till arabisk filmfestival, men tyvärr är så inte fallet.

Yrkandena i sin helhet kan läsas i bifogat dokument.

Therese Borg, gruppledare Kulturnämnden

therese.borg@sd.se