SD vill se förbättrat stöd till barn som utsätts för sexuell exploatering

SD vill se förbättrat stöd till barn som utsätts för sexuell exploatering

Sverigedemokraterna i Region Skåne föreslår i en motion att en översyn görs över vilka rutiner och riktlinjer som finns för att, i de verksamheter inom regionen som arbetar med barn och ungdomar, identifiera individer som är utsatta för kommersiell exploatering.

Sverigedemokraterna föreslår också att regionövergripande riktlinjer upprättas för att vårdpersonal inom samtliga verksamheter ska ha grundläggande kunskaper om prostitution, människohandel och sexuell exploatering av barn.

Marlen Ottesen, regionråd och gruppledare i Hälso - och sjukvårdsnämnden, kommenterar:

- Att barn och ungdomar utsätts för sexuellt utnyttjande är hjärtslitande att ens tänka på. Det är oerhört viktigt att Region Skåne gör vad som är möjligt för att kunna identifiera och ge stöd och hjälp till utsatta.

Jacqueline Maly, ledamot i Hälso - och sjukvårdsnämnden, kommenterar vidare:

- Individer som utsätts för sexuellt utnyttjande löper stor risk att utveckla psykisk ohälsa, och drabbas inte sällan av PTSD eller får missbruksproblematik. Ett omfattande vårdbehov uppstår som främst regionens sjukvård tillhandahåller, varvid det är oerhört viktigt att vårdpersonal inom samtliga verksamheter har kunskaper om prostitution, människohandel och sexuell exploatering av barn och ungdomar.

Marlen Ottesen, regionråd & gruppledare i Hälso - och sjukvårdsnämnden

Jacqueline Maly, ledamot i Hälso - och sjukvårdsnämnden