Patrik Ohlsson, 1:e vide ordförande Kollektivtrafiknämnden Region Skåne.

SD vill vidta åtgärder för att undvika överfulla Öresundståg under sommaren

På Västkustbanan körs i nuläget persontågstrafik med Öresundståg och SJ-tåg. SJ har annonserat att de ställer in sin persontågstrafik på Västkustbanan under sommaren 2023. Fler resenärer kommer som trolig följd att söka sig till Öresundstågen, som redan är fulla sommartid. När SJ-tågen inte körs borde det finnas mer kapacitet på spåren, kapacitet som enligt Sverigedemokraterna i Region Skåne inte bör stå outnyttjad. Sverigedemokraterna lade därför ett initiativ i Kollektivtrafiknämnden och föreslog att nämndens presidium ska få i uppgift att se över åtgärder på Västkustbanan för ökad kapacitet för tågen under sommaren 2023. Tyvärr blev inte förslaget bifallet.

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden kommenterar:

-Vi sverigedemokrater ser allvarligt på den uppkomna situationen. Många resenärer reser med tåg sommartid på sträckan Malmö – Göteborg. När nu en av två operatörer ställer in sin trafik på denna sträcka under sommaren 2023 så kommer det att få konsekvenser, inte minst i form av trängsel och risk att många passagerare tvingas att ta bilen istället för tåget. Hur går det ihop med målet att 4 av 10 resor ska ske med kollektivtrafiken redan 2030?

-Det ska sägas att tjänstemän på Skånetrafiken och Öresundståg AB redan arbetar på olika sätt med att försöka göra det bästa av läget, men det är ju vi politiker som har det yttersta ansvaret. Därför tycker vi sverigedemokrater att det är synd att nämnden inte ställde sig bakom vårt förslag. Vi hade behövt visa handlingskraft, vi hade behövt agera snabbt och vi hade behövt ta ett samlat grepp för att alla som vill skall kunna åka bekvämt med tåg på Västkustbanan i sommar.

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden.

patrik.j.olsson@skane.se