Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare Kollektivtrafiknämnden (SD).

Sverigedemokraterna vill se en utredning av Lunds spårvägstrafik

I december 2020 öppnade Lunds spårväg för reguljär trafik, efter knappt 4 år av byggnation och stora investeringar ur skattemedel. Långt ifrån allt har fungerat smärtfritt sedan dess, vilket rapporterats både i media och i nämndens egna uppföljningar.

Sverigedemokraterna vill därför att en djupare utredning sker av Lunds spårvägstrafik och lämnade den 17 mars in ett initiativärende där vi vill ha svar på:

• - Hur mår Lunds spårväg idag?
  • - Har resandeutvecklingen blivit som tänkt?
  • - Har investeringsbudgeten hållit?
  • - Har kvaliteten på fordonen hållit utlovad/upphandlad kvalitet?
  • - Har underhållssituationen utvecklats enligt plan?
  • - Kan vi förvänta oss stabilitet kring spårvägen framledes, eller kan vi förvänta fortsatta problem som drabbar resenärerna och/eller region Skånes ekonomi?

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden kommenterar:

- Vi vill få svar på om det går att dra slutsatsen att spårvägen har betalat sig och varit värd satsningen, och om svaret är nej så vill vi veta hur långt in i framtiden det kommer dröja innan vi kan förvänta oss att den slutsatsen kommer kunna dras. Vi misstänker att det kommer vara svårt att svara entydigt ja på frågan och då blir det istället intressant att se ett förutsättningslöst resonemang och en utredning kring förhållandena i ett tjänstemannasvar. Det kommer också tjäna som ett bra underlag för vidare politiska beslut om Lunds spårväg.

- Vi sverigedemokrater finner det alltid viktigt att klarlägga hur skattemedel används och har använts, i synnerhet i den här sortens fall som varit föremål för debatt och olika politiska uppfattningar.

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden

patrik.ohlsson@sd.se