Vallöfte: Kulturlyftet, värna och synliggör kulturarvet, motverka segregation, inga bidrag till Ibn Rushd eller arabisk filmfestival.

Skåne ska ha ett rikt konst-och kulturliv. En satsning ska göras på att värna och synliggöra kulturarvet som ett led i att främja gemenskap i samhället, och inga fler bidrag ska gå till islamism eller till annan splittrande verksamhet som syftar till att lyfta fram andra länders kultur och språk och stärka annan identitet än den svenska. Extra viktigt är att barn, unga, äldre, sjuka samt personer med olika funktionsvariationer har möjlighet att ta del av och uttrycka sig genom konst och kultur.

Det skånska kulturarvet ska värnas och lyftas fram samtidigt som nyskapande och utveckling inom samtidskonst och samtidskultur välkomnas och ges stöd. Sverige har ett unikt och värdefullt kulturarv att värna och visa, ett kulturarv som har gett sammanhållning och utgjort grunden för framväxten av det demokratiska, fredliga och solidariska välfärdssamhälle som varit kännetecknande för vårt land under lång tid. Att öka förståelsen för kulturarvets betydelse och att med kulturarvet som verktyg stärka sammanhållningen mellan människor med olika bakgrund och förutsättningar, och mellan generationer, är därmed angeläget för alla som vill främja en positiv samhällsutveckling.

Alltför många som invandrat till Sverige har, trots många år i landet, inte anpassat sig till majoritetssamhället eller lärt sig att förstå och tala svenska, och träffar nästan enbart människor från det egna hemlandet. För att som invandrad till Sverige kunna anpassa sig till den svenska kulturen och lära sig språket måste man möta kulturarvet och svenska språket på ett naturligt och frekvent sätt i vardagen.

Stödet till kulturarvsinstitutionerna ska öka, det ska inrättas en kulturarvspott med sökbara medel, och det ska inrättas en kulturlots som arbetar med att i större utsträckning tillgängliggöra kulturarvet – inte minst i utanförskapsområden. Kulturhistorisk hänsyn ska vara självklar inom samhällsbyggnad i hela regionen.

Inga skattepengar ska gå till islamism eller annan splittrande verksamhet vars syfte är att lyfta fram andra länders kultur och språk och stärka annan identitet än den svenska (nationella minoriteter undantagna). Bidrag ska inte heller ges till verksamheter eller organisationer som är våldsbejakande, som verkar exkluderande, eller som på andra sätt inte harmoniserar med demokrati, jämlikhet och jämställdhet. Ibn Rushd och Malmö Arabiska Filmfestival (MAFF) ska därmed inte längre få bidrag från Region Skåne.

Therese Borg, gruppledare i Kulturnämnden, kommenterar:

- Under mandatperioden har Historiska museet i Lund och Regionmuseet Skåne fått sänkta verksamhetsbidrag, samtidigt som Malmö Arabiska Filmfestival och Ibn Rushd får bidrag. Vi menar att verksamhetsbidragen till kulturarvsinstitutionerna ska öka, och att det ska inrättas en kulturarvspott och en kulturlots.

- Vi måste börja värna och lyfta fram vårt svenska och skånska kulturarv, och sluta ge skattemedel till att lyfta fram arabisk kultur, arabiska språket och till att skapa ett islamistiskt parallellsamhälle.

Niclas Nilsson, regionråd och gruppledare, kommenterar:

- Vi prioriterar att skattemedel avsedda för kulturverksamhet går till att vårda och synliggöra det svenska och skånska kulturarvet. Inga fler bidrag ska gå till Ibn Rushd och arabisk filmfestival. Det är direkt kontraproduktivt att i splittrade Sverige lägga skattemedel på att lyfta fram andra länders kultur och språk och ytterligare splittra samhället.

Therese Borg, gruppledare Kulturnämnden

therese.borg@sd.se