Åkesson gratulerar Geert Wilders till framgångarna i det Nederländska valet

Gårdagens val i Nederländerna ser ut att ha blivit en stor framgång för det invandringskritiska partiet PVV och dess partiledare Geert Wilders. När en majoritet av rösterna räknats verkar det stå klart att PVV nästan tredubblar sitt resultat från det föregående valet och nu etablerar sig som Nederländernas tredje största parti.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar:

- Jag vill framföra mina hjärtliga gratulationer till PVV och till Geert Wilders, som pågrund av sin politiska övertygelse tvingats till stora personliga uppoffringar.

- Det är glädjande att se att även Nederländerna, som tidigare haft en nästan lika ansvarslös och naiv hållning till massinvandring och mångkulturalism som Sverige, nu har börjat närma sig ett mer realistiskt förhållningssätt. Det är uppenbart att Sverige står alltmer isolerat i Europa med sin extrema syn på dessa frågor. Jag noterar också med intresse att PVV tycks ha varit kraftigt underskattade i den senaste tidens opinionsmätningar.

Pressekretariatet
Tel: 08-50 00 00 55