"Anmärkningsvärt politiskt ställningstagande av aftonbladet"

Sverigedemokraterna har under fredagen och lördagen köpt annonsutrymme på aftonbladet.se. Aftonbladet accepterade annonsering från partiet efter att ansvarig utgivare Kalle Jungkvist godkänt annonserna sent på torsdagseftermiddagen. Idag skriver Jungkvist på aftonbladets nätsida att det var ett svårt beslut att låta Sverigedemokraterna annonsera på nätsidan och att pengarna som aftonbladet tjänar på annonseringen ska skänkas till lobbygruppen eXpo som aktivt arbetar med att motarbeta Sverigedemokraterna och öppet samarbetar med flera vänsterextrema organisationer i Europa. På eXpo:s redaktion arbetar även vänsterpartisten Kenny Hjälte som i valrörelsen 2006 i tv uppmanade människor att riva sönder partiets annonsplakat som satt i bussarna i Malmö. Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar aftonbladets agerande:

- Av Kalle Ljungkvists uttalande kan man läsa han inte tycker det är någon självklarhet att Sverigedemokraterna ska få annonsera på samma premisser som andra partier. Men han väljer att släppa in partiet då han tror att det skulle gynna Sverigedemokraterna om aftonbladet precis som vissa andra medier utfärdade ett annonsförbud mot partiet.

- När Aftonbladet skänker annonsintäkterna till en lobbyorganisation som aktivt arbetar för att motarbeta partiet gör man ett tydligt partipolitiskt ställningstagande. Något som dagstidningar i Sverige aldrig brukar göra annat än på ledarplats. Det är anmärkningsvärt. Det är ungefär som att tidningar skulle skänka pengar till LO för att motarbeta alliansen eller svenskt näringsliv för att motarbeta vänsterblocket.

Sverigedemokraternas annonser på aftonbladet.se kan ses på
annonsplatserna helsida3 på aftonbladets startsida på fredagen och på
helsida1 på aftonbladets nyhetssidor på lördagen. Annonserna roterar
tillsammans med tre andra annonser. Aftonbladets annonsplatser kan se