Förslag om SMS-förbud och krav på handsfree röstades ned i Trafikutskottet

När frågor kring trafiksäkerhet idag behandlades i trafikutskottet beslutade majoriteten bestående av alla partier utom Sverigedemokraterna att avslå alla förslag som syftade till förbud mot sms:ande och krav på handsfree när man kör bil. I bl a DN har uppgifter förekommit att regeringen och de rödgröna enats om något helt annat än vad som egentligen är fallet. SD reserverade sig på utskottsmötet till förmån för sin ståndpunkt om införande av förbud av sms:ande och talande i mobiltelefon utan handsfree när man kör bil.

Thoralf Alfsson, som var tjänstgörande ersättare i trafikutskottet idag, kommenterar:

– Alliansen och de rödgröna har ställt sig bakom en mycket otydlig skrivning som innebär att regeringen på intet vis tvingas lägga fram förslag som syftar till att införa SMS-förbud och krav på handsfree när man kör bil. Skrivningen är otydlig och innebär i praktiken att regeringen kan göra som den vill. Jag tycker det är olyckligt att de rödgröna inte tog chansen att få tillstånd nödvändiga åtgärder för att öka tryggheten på vägarna. Man behöver inte ha göra ännu fler utredningar för att t ex inse att det är farligt med bilförare som sitter och sms:ar istället för att koncentrera sig på trafiken.

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

Pressjouren