"Hätsk Reinfeldt ett resultat av SD:s framgångar i opinionen"

I samband med ett anförande på Stockholms Universitet gick statsministern till ovanligt hårt angrepp mot Sverigedemokraterna. Enligt TT deklarerade statsministern att man måste "isolera dem från inflytande" samt att partiet lever på att underblåsa missnöje om att alla politiker är korrupta och att partiet inte vill bygga något utan "riva ned med ilska som grund". Statsministern klargör också att öppen debatt inte är en framkomlig metod att motarbeta Sverigedemokraterna. Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson tolkar statsministerns utfall som en reaktion på moderata väljartapp till Sverigedemokraterna:

Detta är ett sätt för Reinfeldt att bemöta den väljarflykt som man ser bland annat från Moderaterna till oss just nu. Han märker förmodligen hur en majoritetsregering blir allt mer osannolik. Jag tycker dock att det är märkligt och beklagligt att han väljer att använda detta ovanligt hårda tonläge och samtidigt utesluta alla former av diskussion. Ett sunt politiskt klimat kräver att man kan tala respektfullt även med politiska motståndare.

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

• jimmie åkesson