Jimmie Åkesson fördömer åtal mot islamkritiska bilder

Under gårdagen meddelade Justitiekanslern att man beslutat sig för att åtala Skånepartiets ledare Carl P Herslow för Hets mot folkgrupp. Bakgrunden till åtalet är att Herslow spridit bilder som skildrar den muslimske profeten Muhammed och dennes 9-åriga hustru Aisha.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson fördömer beslutet om att väcka åtal:

- Ur demokratisynpunkt är justitiekanslerns åtal mot Carl P Herslow mycket oroväckande. Skulle Herslow fällas innebär det i praktiken en kriminalisering av islamkritik.

- Jag kan ha förståelse för att de bilder som Herslow spridit kan uppfattas som osmakliga. Än mer osmakligt är dock det faktum att uppgifterna från islams egna källor om Muhammeds giftemål med en minderårig flicka än idag används för att legitimera barnäktenskap i vissa muslimska länder. Genom massinvandringen har detta avskyvärda fenomen tyvärr också kommit att bli ett växande samhällsproblem i Sverige. Bara i Malmö uppges numera ett tiotal barn bli bortgifta varje år. Mot detta måste det vara tillåtet att protestera, även med kontroversiella metoder.

- Avslutningsvis kan jag inte se någon principiell skillnad mellan Skånepartiets bilder och olika kontroversiella bilder riktade mot kristendomen såsom t ex "Ecce homo" och "Piss christ" och i dessa fall väckte JK inga åtal för hets mot folkgrupp. I en demokrati måste även provocerande och osmaklig religions- och samhällskritik vara tillåten och lagen måste vara lika för alla. Vi kan inte ha en ordning där kristendomskritik är tillåten men islamkritik är kriminaliserad. Tyvärr tycks det dock vara dit vi är på väg, säger Jimmie Åkesson.

Pressekretariatet

Tel: 08-50 00 00 55