Jimmie Åkesson kritisk mot Moderaternas flört med Miljöpartiet

Den senaste tidens opinionsundersökningar tyder på ett mycket jämnt val mellan blocken med SD som vågmästare. Detta har gjort att Moderaterna öppnat för ett blocköverskridande samarbete med Miljöpartiet i hopp om att kunna sitta kvar vid regeringsmakten. Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann redogör samtidigt för partiets policy där man inte under några omständigheter säger sig kunna samarbeta med Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar:

- Detta är ett uppseendeväckande ställningstagande från Moderaternas sida. Att man söker samarbete med ett parti vars politik går på klar kollisionskurs med den egna på nästan varje punkt, innan man ens fört en diskussion med Sverigedemokraterna, måste ses som ett svek mot de egna väljarna.

- Sverigedemokrateras bedömning är att ett ökat inflytande för Miljöpartiet skulle vara direkt skadligt för Sverige. Förutom att man står för den kanske mest extrema invandringspolitiken av alla partier skulle Miljöpartiets energipolitik också slå hårt mot en redan hårt utsatt svensk industri samtidigt som chockhöjningen av bensinskatten skulle göra det nästan omöjligt för många att bo kvar i sina hem på landsbygden.

- Det blir alltmer uppenbart att vi i Sverige har ett riksdagsparti med sju falanger, som alla förenas i synen på att allt är förhandlingsbart utom att till varje pris slå vakt om Europas mest extrema massinvandringspolitik. Detta förhållningssätt blir extra märkligt i just moderaternas fall då flera undersökningar visat att en stor andel av partiets egna gräsrötter är starkt kritiska till den förda invandringspolitiken, säger Jimmie Åkesson.

Pressekretariatet

Tel: 08-50 00 00 55