Jimmie Åkesson utmanar Anders Borg på debatt om invandringens kostnader

Idag presenterade Sverigedemokraterna sitt valmanifest och sin tilläggsbudget för 2011, där man bland annat aviserade stora satsningar på nyföretagande, lärlingsjobb och andra sysselsättningsskapande åtgärder.

I en kommentar till de sverigedemokratiska förslagen riktade finansminister Anders Borg hård kritik mot sverigedemokraternas beräkningar över invandringens kostnader. Detta har fått Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att utmana Borg på debatt.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Att Anders Borg nu äntligen tar bladet från munnen när det gäller massinvandringens kostnader är bra. Att han kritiserar oss för att ha dubbelräknat dessa kostnader är dock mycket oroande eftersom det visar att vår finansminister inte förstått en så fundamental sak, som att merparten av de invandrare som vi släpper in i landet ett visst år fortsätter att utgöra en stor belastning på samhällsekonomin även de efterföljande åren. En intressant notering är att Svenskt Näringsliv, som Anders Borg i andra sammanhang brukar ha högt förtroende för, har kommit fram till en årlig kostnad för nyinvandringen som är flera miljarder högre än den som vi baserat våra budgetberäkningar på.

- Jag förutsätter att Anders Borg är beredd att försvara och förklara sitt anmärkningsvärda uttalande och utmanar härmed finansministern på en offentlig debatt kring massinvandringens kostnader, säger Jimmie Åkesson.

Pressekretariatet

Tel: 08-50 00 00 55