"M har urholkat innehållet i försvaret"

I en replik bemöter Sverigedemokraternas försvarspolitiske talesperson, Mikael Jansson, en moderat debattartikel om att Sverigedemokraterna vill verka för en isolationistisk försvarspolitik.

"Johan Forssell talar om en ohelig allians mellan Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet i försvarsfrågor. Oftast är Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet motpoler i svensk politik. Men i försvarsfrågor är det nu för tiden Sverigedemokraterna och Moderaterna som är motpoler. Det beror på Moderaternas totala omorientering av sin försvarspolitik. En som inte följde med på den omorienteringen var förre försvarsministern Mikael Odenberg (M) som lämnade regeringen 2007 i protest. "

"Väljarna har inte hängt med i svängarna när Moderaterna omorienterat sig. De flesta väljare tror nog att Sveriges försvar i första hand är till för att försvara Sverige. Regeringens politik går ut på att Sverige ska ha en liten försvarsmakt som okritiskt kan sättas in i de konflikter EU eller Nato väljer åt oss. "

Läs hela debattartikeln på Svenska Dagbladets hemsida.

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se