Öppet brev från Jimmie Åkesson till landets chefredaktörer

Med anledning av debattklimatet och den begynnande valrörelsen har Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson idag skickat ut följande brev till de större mediernas chefredaktörer/ansvariga utgivare. Förhoppningen är en valrörelse som kan bedrivas på lika villkor, i enlighet med de pressetiska reglerna och med en ömsesidigt demokratisk ambition.

Bäste/Bästa chefredaktör/ansvarig utgivare,

Jag skriver till dig nu med anledning av den kommande valrörelsen.

Det har sedan riksdagsvalet 2006 pågått en intern debatt bland de större medierna om hur de ska förhålla sig till Sverigedemokraterna. Slutsatserna tycks ha blivit olika, min analys är att vi som en följd av framgångar i val och opinionsmätningar syns mer idag men att det fortfarande äger rum en debatt om debatten. Vissa anser att vi skall exkluderas helt från det offentliga samtalet, andra att vi skall få vara med på samma villkor som alla andra och det finns också de som tror att en negativ särbehandling i medierna är Sverigedemokraternas biljett in i riksdagen.

Därför skriver jag nu detta brev för att ge en enkel syn på hur jag hoppas att mediebevakningen av Sverigedemokraterna kommer att se ut. Inte för att tala om för dig som redaktör eller utgivare hur du skall sköta ditt publicistiska uppdrag, utan för att uttrycka min förhoppning. Den är enkel, jag önskar se Sverigedemokraterna bli behandlade och bemötta på samma sätt som övriga partier.

Vi förväntar oss inte en större bevakning än vad som är rimligt i förhållande till vår storlek, vi förväntar oss inte avsaknad av den kritiska granskning som alla politiska partier underkastas i en fungerande demokrati och vi förväntar oss inte silkesvantar.

Det vi förväntar oss är att vi får synas i program, insändare och debattartiklar, att våra politiska förslag bereds samma utrymme som övriga partiers och att det också kan ske en debatt med våra politiska motståndare i en god demokratisk ton.

Det finns motståndare till oss som har anklagat oss för att söka en roll som martyrer som alla är emot. Det är enligt min uppfattning minst sagt magstarkt att anklaga oss för martyrskap för att vi öppet tar upp hur våra kampanjande medlemmar regelbundet blir misshandlade, hotade och överfallna och för att vi ber om möjligheten att synas på samma villkor som andra partier.

Vänsterextremister har i åratal saboterat våra möten, överfallit våra medlemmar och har även med grovt våld gett sig på ledande företrädare såsom vår pressekreterare och hans flickvän, samt vår ungdomsförbundsordförande. Detta har konsekvent tystats ner och bagatelliserats. Om det är martyrskap att adressera den verklighet mina partiarbetare och kollegor lever under så bär jag gärna det martyrskapet med stolthet, men det är ingenting jag öskar mig.

Det är också ett paradoxalt påstående då det är de som tidigare stängt oss ute och talat nedsättande om oss som nu anklagar oss för martyrskap. Jag önskar inte vara martyr. Jag önskar vara partiledare och ställa mitt politiska budskap mot väljarnas förtroende. Ingenting annat. Men det förutsätter en realistisk möjlighet att få kommunicera mitt budskap, på såväl redaktionellt utrymme som på reklamplats. Och det förutsätter att de pressetiska reglerna respekteras och att önskan om ett demokratiskt debattklimat är ömsesidigt.

Med detta sagt hoppas jag på möjligheten att på samma villkor som övriga partier få kommunicera mitt budskap till väljarna och i öppen och ärlig konkurrens få Sverigedemokraternas förtroende prövat. Jag tackar dig för din tid och välkomnar dig att ta kontakt med mig vid eventuella frågor.

Med vänliga hälsningar,

Jimmie Åkesson