Per Ramhorn tillträder som kommunalråd för SD i Malmö

Sverigedemokraternas kommunfullmäktigegrupp har i samråd med kommunföreningens styrelse beslutat att fram till valet låta Per Ramhorn efterträda den nyligen avlidne Sten Andersson på partiets kommunalrådspost i Malmö.

Det spontana beslutet efter Sten Anderssons oväntade och tragiska bortgång var att låta kommunalrådsposten vara vakant till efter valet. Efterhand som valrörelsen intensifierats allt mer har dock behovet av en tydlig ansvarsfördelning och ledning av det politiska arbetet blivit allt mer uppenbart. Därför har kommunföreningen nu valt att ompröva beslutet och att ge Per Ramhorn förtroendet att leda partiet fram till veckan efter valet, då ett nytt beslut kring vem som permanent skall besätta kommunalrådsposten under nästkommande mandatperiod skall fattas.

Per Ramhorn är en gift, 43-årig, tvåbarnsfar som är född och uppvuxen i Malmö. Han kommer nu att ta tjänstledigt från sitt arbete inom kommunens äldreomsorg där han varit verksam i 25 år. Sedan 2006 har Per Ramhorn, vid sidan av sitt arbete inom äldreomsorgen, haft en deltidstjänst som politisk sekreterare samtidigt som han representerat Sverigedemokraterna i Oxie stadsdelsfullmäktige och i Malmö kommunfullmäktige, där han varit partiets flitigaste motionär. De senaste åren har Ramhorn även fungerat som ersättare till Sten Andersson i Malmö kommunstyrelse samt som Sverigedemokraternas talesman i äldrefrågor på riksnivå. Han är även författare till riksorganisationens äldrepolitiska handlingsprogram.

- Det är med en blandning av stolthet och vemod som jag nu accepterar det förtroende som mina partivänner givit mig. Sten Anderssons bortgång har lämnat ett tomrum både i vår organisation och i våra hjärtan. Jag lovar dock att göra mitt allra yttersta för att fram till valet arbeta för förverkligandet av Stens visioner om en ansvarsfull invandringspolitik, ökad trygghet på gator och torg för Malmös invånare och ett värdigare omhändertagande av våra äldre, säger Per Ramhorn.

Per Ramhorn

Tillträdande kommunalråd