Pia Kjærsgaard gästar SD:s valfinal

Lördagen den 11/9, arrangerar Sverigedemokraterna en stor valfinal  i nordvästra Skåne. Förutom tal av partiordföranden Jimmie Åkesson kommer besökarna även att få lyssna till ett tal av Dansk Folkepartis ordförande Pia Kjærsgaard.

Pia Kjærsgaard räknas som en av de mest inflytelsrika kvinnorna inom europeisk politik idag. Under de år som Danska Folkeparti fungerat som stödparti till den danska regeringen har man lyckats få stort genomslag för sina kärnfrågor kring en mer restriktiv invandringspolitik, hårdare tag mot brottsligheten och bättre villkor för landets äldre dvs precis samma frågor som de SD utsett till prioriterade områden under denna valrörelse.

I ett framträdande på de danska TV2 -nyheterna under torsdagskvällen motiverade Kjærsgaard sitt beslut att tala på SD:s valfinal med att hon förfärats över den odemokratiska behandling som SD under lång tid tvingats utstå från det svenska etablissemanget och att hon vill ge SD sitt stöd. Hon uttryckte också irritation över Mona Sahlins ständiga smutskastning av Danmark och den danska regeringspolitiken.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Dansk Folkeparti har länge varit en inspirationskälla för oss Sverigedemokrater. Jag är glad och tacksam över det stöd som Pia Kjærsgaard visat oss. Jag ser mycket fram emot lördagens möte och den kommande valspurten, som jag hoppas resulterar i en möjlighet för oss att hjälpa Sverige att slå in på samma kloka utvecklingslinje som våra danska grannar.

Pressekretariatet

Tel: 08- 50 00 00 55