Regeringen fälldes om social dumpning i arbetsmarknadsutskottet

Regeringen fälldes om social dumpning i arbetsmarknadsutskottet

På arbetsmarknadsutskottets möte beslutade sig Sverigedemokraterna idag för att ställa sig bakom förslag om att den sociala dumpningen inom EU ska motverkas. Regeringspartierna reserverade sig mot förslaget. Sven-Olof Sällström kommenterar:

– Den svenska modellen är under hård press idag. Detta beslut innebär att den fria rörligheten inom EU inte får utnyttjas för att pressa lönerna nedåt eller för att för att hota rätten till att teckna kollektivavtal.

– Det är glädjande att vi kunnat få en majoritet av utskottet att tydligt markera mot förekomsten av social dumpning inom EU som idag är ett stort problem på den svenska arbetsmarknaden.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se