"Reinfeldt måste förklara sitt uttalande om det politiska våldet" - Åkesson kräver svar från statsministern

TT rapporterade under gårdagen att statsminister Fredrik Reinfeldt gjort ett uttalande med innebörden att han anser det vänsterextrema våldet mot SD vara förståeligt.

Enligt TT skall Reinfeldt ha sagt följande:

Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.”

TT skrev även att:

”Han beskriver det som Sverigedemokraternas hela idé att utnyttja allt i egna syften och att försöka framställa sig som värnlösa.”

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Reinfeldts uttalande är chockerande och djupt oroande och kan knappast tolkas på något annat sätt än att han legitimerar och hyser förståelse för det politiska våldet mot dem som vill minska invandringen till våra grannländers nivå.

- Reinfeldt måste helt enkelt förklara sig. Jag kräver ett omedelbart svar på följande frågor:

1. Är citatet från TT korrekt?

2. Om du är korrekt citerad innebär det då att du anser att de invandringskritiker som utsätts för hot, våld och tortyr får skylla sig själva?

3. Är det bara svenska förespråkare av en restriktiv invandring som får skylla sig själva om de utsätts för våld eller gäller detta även utländska politiker såsom regeringscheferna i Danmark och Finland?

4. Varför har du inte vidtagit några kraftfulla åtgärder mot vänsterextremismen under din tid som statsminister?

5. Vilka åtgärder tänker du vidta mot det vänsterextrema våldet om du blir omvald som statsminister?

Pressekretariatet

Tel: 08- 50 00 00 55