S backar om självständigt Västsahara efter stöd från SD

När utrikesutskottet idag skulle fatta beslut om hur Sverige inom EU ska agera i frågan om Västsaharas självständighet var det upplagt för att hela oppositionen, inklusive Sverigedemokraterna, skulle samla sig bakom ett förslag från Socialdemokraterna. Förslaget handlade om att Sverige inom EU ska verka för ett erkännande av Västsahara.

När beslutet skulle fattas ändrade sig oväntat Socialdemokraterna och anslöt sig istället till regeringens förslag som motsätter sig att tydligt verka för ett självständigt Västsahara. Kvar står övriga oppositionspartier som fortfarande tänker rösta för det socialdemokratiska förslaget. Socialdemokraterna själva övergav sitt förslag pga rädsla att sammankopplas med Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraternas utrikespolitiska talesperson, Julia Kronlid, kommenterar:

– Detta är det märkligaste jag varit med under min tid i utrikesutskottet. Urban Ahlins (S) förklaring till att man överger sitt eget förslag är mycket märklig. Att vi inte har exakt samma motiv till att vi ställer oss bakom förslaget är inte så konstigt. Vi är ett annat parti, med en annan ideologi och där följer andra utgångspunkter. I sak ställer vi dock upp på vartenda ord i det socialdemokratiska förslaget om att Sverige i EU ska verka för att Västsahara ges självständighet. Vi kräver inte att socialdemokraterna ska skiva under vårt resonemang om hur ett erkännande ska gå till.

– Nu får vi en absurd situation i riksdagen där Socialdemokraterna kommer rösta emot sitt eget förslag – endast därför att vi tyckte likadant. Tror S verkligen att väljarna tycker det är viktigare att peka finger åt SD än att genomdriva sin egen politik?

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se