Sällström (SD) kommenterar händelserna i Arbetsmarknadsutskottet

Efter ett möte i arbetsmarknadsutskottet står det klart att SD och den övriga oppositionen är överens om att kräva förändringar i a-kassan. Den samlade oppositionen vill bland annat förbättra villkoren för landets deltidsarbetslösa samt öka tiden då arbetslösa enbart behöver söka arbete i närområdet och inom sitt yrke. Som det är idag vågar arbetslösa inte ta ett deltidsjobb, eftersom de bara kan få a-kassa på deltid i 75 dagar anser SD. I samband med att en ny utskottstext skulle formuleras bjöd socialdemokraternas Ylva Johansson in Sven-Olof Sällström till sitt mötesrum. Något hon nu i efterhand förnekar.

Sven-Olof Sällström finner det märkligt att Ylva Johansson ljuger om detta:

– Det är ytterst uppseendeväckande att Ylva Johansson ljuger om vad som hände. När mötet ajournerades tog jag kontakt med Ylva Johansson i förhoppningen om att kunna klargöra partiets hållning så att ingenting skulle bli fel när den nya utskottstexten formulerades. Det vore ju olyckligt om landets arbetslösa inte skulle få bättre villkor pga att den övriga oppositionen inte har koll på hur de ska formulera majoritetstexten för att det ska bli just en majoritetstext. Ylva Johansson sa då till min förvåning "kom med här". Väl inne på Johanssons sammanträdesrum satte jag mig ned tillsammans med bl a MP:s Mehmet Kaplan och V:s Josefin Brink. Den enda som tycktes reagera var socialdemokraten Patrik Björk. Efter att han haft ett kort samtal med Ylva Johansson bad hon mig att lämna rummet. Jag förklarade då partiets hållning i frågorna och lämnade senare rummet.

– Jag förstår inte varför Ylva Johansson väljer att ljuga om det inträffade. Det är absurt att påstå att jag skulle ha kommit objuden till hennes arbetsrum. Jag utgår från att de andra ledamöterna från allianspartierna kan intyga min version. När jag kom tillbaka till sammanträdesrummet, medan de rödgröna satt kvar på Johanssons rum, diskuterade man just faktumet att jag blivit inbjuden av Socialdemokraterna. Jag vill dock förtydliga att vi inte haft några direkta förhandlingar med de andra oppositionspartierna och att det inte existerar något samarbete mellan SD och andra partier i riksdagen.

Martin Kinnunen

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se