SD: "Ansvarslöst att sänka antagningskraven till polisutbildningen"

När det från och med nästa vecka blir möjligt att ansöka omplats vid landets polisutbildningar har Rikspolisstyrelsen beslutat om attändra antagningsreglerna. Bl a har språktestet i svenska tagits bort tillsammans med lämplighetsbedömningen. Sverigedemokraterna är kritiskt inställda till att antagningskraven sänks.

Kent Ekeroth, ledamot justiteutskottet, kommenterar:

– Det är ansvarslöst att sänka antagningskraven till polisutbildningen. Vad som behövs är en förbättrad polisutbildning med höjda krav. Det går redan fler än tio ansökningar per utbildningsplats varför det är ytterst märkligt att man ser ett egenvärde i att fler ska klara klara antagningskraven.

– Mest uppseendeväckande är att man väljer att avskaffa språktestet i svenska. Vad det handlar om är en sorts etnisk kvotering eftersom bakgrunden till förändringen är att man vill öka andelen poliser med utländsk bakgrund. Vi har ingenting emot att fler invandrare utbildar sig till poliser men det får inte ske på bekostnad av kvaliteten.

För vidare information kontakta:

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se