SD ifrågasatte terrorlagstiftningen

Under riksdagens frågestund på torsdagen ställde Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder en fråga till Beatrice Ask angående den svenska lagstiftningen mot terrorism.

I Säpos rapport om våldsbejakande islamistisk extremism skriver man att det är ett växande problem att personer i Sverige reser utomlands för att ansluta sig till islamistiska extremistgrupper samt att i deras regi delta i träning och olagliga våldshandlingar. Säpo bedömmer att detta har ökat på senare tid och att detta på lång sikt utgör det allvarligaste potentiella hotet mot Sverige.

Björn Söder fråga till justitieminister Beatrice Ask:

– Säpo saknar idag verktyg att motverka detta då det inte är olagligt att deltaga i ett träningsläger i regi av en terrororganisation. Jag tycker att inte att detta är acceptabelt och vill därför fråga Beatrice Ask om hon kan tänka sig för att arbeta för en lagändring som ger Säpo verktyg att motverka denna verksamhet genom att göra det olagligt att medverka i träning hos terrororganisationer.

– Detta är heller ingen nyhet. Regeringens egen utredning avråddes från lagstiftning på området med hänvisning att annan lagstiftning kan vara tillämpningsbar. Vi kan nu konstatera att så ej är fallet.

Beatrice Ask meddelade att hon, i motsats till Säpo, inte anser att det är ett växande problem att människor reser utomlands för att deltaga i träningsläger hos terrororganisationer. Hon lät också meddela att hon inte har några planer på förändrad lagstiftning på området.

Martin Kinnunen

Pressjouren