SD kräver skärpt beredskap under ramadan

Onsdagen den 11 augusti startade muslimernas fastemånad ramadan. Det politiska och mediala etablissemanget missar sällan en chans att framhålla de påstått positiva samhällseffekterna med denna högtid i form av till exempel ökad livsmedelsförsäljning.

Tyvärr är livsmedelsförsäljningen inte den enda märkbara effekten av ramadan. Bortsett från att fastande muslimska skolelever får svårare att koncentrera sig på skolarbetet, så har fastemånaden också kommit att präglas av vandalism, bilbränder, våld och upplopp i de svenska förorterna. Mot bakgrund av detta kräver nu Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson skärpt polisberedskap under de närmaste veckorna:

- Den ökade våldsamheten under ramadan, som kan tänkas ha sin grund i det faktum att fler rotlösa muslimska ungdomar än vanligt rör sig ute sent på kvällarna, har utvecklats till en ny och ovälkommen tradition. Samhället måste förbereda sig på att stävja eventuella oroligheter. Inte minst genom att införa skärpt polisberedskap under de kommande veckorna, säger Jimmie Åkesson.

Pressekretariatet

Tel: 08-50 00 00 55