SD Malmö vill se mindre gifter, och säkra vindkraftverk

Sverigedemokraterna i Malmö lämnade under gårdagen in två motioner till kommunfullmäktige. I den ena motionen kräver man förbättrad säkerhet kring de urbana vindkraftverk som uppförs i närheten av skolor och annan bebyggelse. Motionären menar att en sådan åtgärd är viktig inte minst mot bakgrund den olycka som för några veckor inträffade i Segepark.

I den andra motionen föreslår man förbättrad information till medborgarna i syfte att minska förbrukningen av miljö- och hälsoskadliga gifter inom kommunen.

Motionstexterna kan beskådas i sin helhet nedan.

Per Ramhorn
Kommunfullmäktigeledamot
Tel: 0730- 29 85 74

Mattias Karlsson
Politisk sekreterare
Tel: 0708- 18 07 66

-----------------------------------------------

Motion om säkerhet vid vindkraftverk i kommunen

Söndagen 1 november startade Malmö stad det nya arton meter höga vindkraftverket i Segepark som köpts in för 600 000 kronor. Det dröjde bara några timmar innan vingarna föll av, som tur är blev ingen skadad.

Det finns flera Rapporter som visar att detta inte är helt ovanligt. 610 olyckor har inträffat med vindkraftverk de senaste tio åren. Vid 141 av dessa tillfällen handlade det om tappade eller trasiga vingar, enligt statistik som samlats in av den skotska organisationen Caithness Windfarm Information Forum.

Rapporter från Tyskland där försäkringsbolagens statistik ligger som grund visar att 800 tillbud skett där isklumpar har slungats i väg, ibland flera hundra meter. Det visar på en uppenbar säkerhetsrisk i vindkraftsverkets närhet. Malmö undersöker alltmer möjligheten av urban vindkraft, det vill säga mindre vindkraftverk placerade i bebyggd miljö. I dag finns till exempel ett vindkraftverk vid drömmarnas hus i Rosengård och ett vid Augustenborgsskolan där 700 elever går varje dag.

Sverigedemokraterna anser för att inga personer ska komma till skada vid ett vindkraftverks närhet ska samtliga vindkraftverk i kommunen ha ett inhägnat säkerhetsområde runt om. Ett säkerhetsavstånd mellan ett vindkraftverk och platser eller byggnader där människor ofta vistas bör vara minst vindkraftverkets navhöjd plus tre gånger turbindiametern.

Mot bakgrund av ovanstående föreslås kommunfullmäktige att besluta:

- att uppdra åt kommunstyrelsen att återkomma med förslag om att samtliga vindkraftverk i kommunen ska ha ett inhägnat säkerhetsområde runt om.

Per Ramhorn (SD)

Motion om information till hushållen om miljövänlig odling

Under 2008 såldes 10319 ton kemiska bekämpningsmedel(räknat som verksamt ämne). Därav såldes 469 ton bekämpningsmedel till hushållen. Det utgör cirka fyra procent av de bekämpningsmedel som vi använder i Sverige. Mycket av dessa bekämpningsmedel brukas helt i onödan och utan tanke på hur det påverkar närmiljön.

Ogräsmedel är den grupp bekämpningsmedel som hushållen använder mest av. Ogräsmedel innehåller ibland något som kallas fenoxisyror (till exempel ämnet MCPA). Dessa syror kan vid upprepad användning ge ökad risk för mjukdelscancer och även ge upphov till fosterskador.

Fenoxisyror är i dag förbjudna att använda i parker och andra offentliga miljöer men används fortfarande vid vanlig trädgårdsodling. Bekämpningsmedlen sprids lätt, bland annat med vinden, och användandet kan därför få konsekvenser på helt andra ställen än det man vid spridningstillfället tänkt behandla. Med hjälp av kunskap och planering behöver man inte använda kemiska medel för att klara bekämpningen av skadegörare i trädgårdsodlingen.

Sverigedemokraterna föreslår att kommunen ska ta fram en informationsskrift om hur man odlar miljövänligt utan gifter i privata trädgårdar. Denna informationsskrift ska läggas ut på kommunens hemsida, men också skickas ut till hushåll då inte alla har tillgång till internet.

Mot bakgrund av ovanstående föreslås kommunfullmäktige besluta:

- att uppdra till kommunstyrelsen att återkomma med förslag om en informationsskrift som ska skickas ut till hushållen hur man odlar miljövänligt utan gifter i privata trädgårdar.

- att uppdra till kommunstyrelsen att återkomma med förslag om en informationsskrift som ska läggas ut på kommunens hemsida hur man odlar miljövänligt utan gifter i privata trädgårdar.

Per Ramhorn (SD)

• kommunfullmäktige